Mitt sommarlov – blogg med boktips!


Sommaren 2016 har jag haft sommarlov för första gången sedan jag själv gick i skolan. Min senaste lärartjänst är en “klassisk” gymnasielärartjänst och med lite komp och så lyckades jag få ihop fantastiska två månaders sommarlov! En sådan lång ledighet är såklart helt underbar, man hinner liksom acceptera att man faktiskt är ledig och på riktigt gå ned i varv. Något jag verkligen behövde.

SM-uppladdningen som sprack i Klintehamn 
Första veckan eller så klättrade jag nästan på väggarna hemma. Tänkte på allt jag ville göra på jobbet och kunde inte alls koppla av särskilt. Gjorde en del kvällstävlingar med Fjant men fokuserade mycket på Raskens SM-uppladdning, en inte helt lätt uppgift då han ju hunnit fylla tio år och behövde en del fysisk uppbyggnad samtidigt som försäsongen inte alls gått särskilt bra. Först den 19 juni, i Tierp, lyckades jag och Rasken äntligen nolla  ett agilityklasslopp! Vi hade haft problem med först det ena sedan det andra kontaktfältet. Nyckeln var mitt tonfall! När jag tillslut “gav upp” och bara pratade lugnt och vänligt med honom istället för mitt vanliga hetsiga tonfal – då funkade det!

Nu återstod bara en tävling innan SM, Klintehamn över midsommar. Jag hade anmält mig i sista stund då jag fick panik när vi aldrig fick agilityklasserna att stämma. Nu kändes det självklart att åka men att få tag i båtbiljetter var ingen lätt sak. Så det slutade med en vecka på Gotland istället för en helg, men vad gör väl det när man har sommarlov!?

Jag inledde med ett par dagar i Visby där jag tog in på ett jättefint hundtillåtet vandrarhem med bästa servicen – Uncle Joes, rekommenderas varmt till er som semestrar med hund! Visbydagarna var härliga och en natt spenderades som sig bör på nattklubb. Otrolig stämning!

Därefter drog vi iväg till Klintehamn där jag fick “hyra” (fast betala har jag fortfarande inte fått göra!?) en veteran-ägg-husvagn av bästa Agne. Det var så hiiiiiiiiiiiiimla mysigt! Att bo i husvagn på tävlingsplatsen alltså. Och trevligt häng med alla galna gotlänningar och tillresta. Jättetrevlig midsommar. Ganska blöt. Väldigt varm. Tyvärr var Rasken blockhalt på midsommaraftonens eftermiddag. I efterhand konstaterar jag att det måste varit ett insektsbett eller liknande men just då kändes SM långt borta. Och tävla kunde han inte den helgen. Fjant körde, men miljön var fortfarande lite för svår för honom, då. När jag skriver detta inser jag vilka enorma framsteg han gjort den här sommaren! I skrivande stund är han som en riktigt tävlingshund, nästan.

BOKTIPSET: Mari Jungstedts “Det andra ansiktet”. Gotlandsdeckarförfattarinnan gör det igen, lättläst underhållning med allvarliga undertoner. 

SM i Växjö och husvagnsköp!
Som rubriken antyder tog vi oss faktiskt till SM i Växjö. Hältan gick över redan under midsommarhelgen men jag vågade inte chansa då. Och vi överpresterade absolut med tanke på den usla försäsongen och slutade på en 18e plats totalt. Duktiga Rasken!
Men roligast var absolut att våra rese- och klubb-kamrater, Mariela och Troy, tog brons i medium!!! Så himla härligt, såklart. En riktigt härlig SM-helg blev det alltså tillslut. (Fjant låter hälsa att han ledde tunnelrejset i flera timmar…)

Efter Gotlandsvistelsen var jag fast besluten att göra slag i den ständigt återkommande tanken om att köpa en egen husvagn. Så det gjorde jag! På vägen ned till SM hämtade jag upp en vagn som jag köpt osedd när jag ringde på en Blocket-annons och säljaren visade sig ha en släkting till Fjant… Ställde av vagnen i Linköping och på väg hemåt från Växjö körde vi den till Fanny och Thomas inför kennellägret i Fjugesta…

Kennelläger (For the Win) med häng, vallningskurser och tävlingar i Fagersta
Med en liten mellanlandning i Stockholm med Dileva-spelning och ompackning var det sedan dags för kennelläger som inleddes med kurs för Lena Karlsson. Jättejättejättejättebra! Rekommenderas varmt! Nu är jag on speaking terms med galne vallhunds-Fjant, faktiskt. Det “enda” som behövs nu är lite träningsdjur…(Förslag på lämpliga beten i norra Stockholm mottages tacksamt!) Kennellägret avslutades med ett par dagars kurs för Jonas Gustavsson varav jag var åhörare på en. Mycket vallhundsinspiration blev det!

Kennellägret i övrigt varvades mellan en del vallning och en, hel, del running contacts. Fjant och jag hade jättejättestora problem just då så den träningen var mest bara ångestfylld men jag fick med mig massor av tankar “hem” så sedemera lett till att jag faktiskt fått lite ordning på saker och ting. Insåg senare under sommaren när jag en härlig dag i Kungsbacka pratade med Birgitta (som vann medium på SM btw!!!) om hur jag “från början”, enligt Birgitta, inte vetat hur running ser ut, vad som är målet liksom. Jag måste erkänna att jag liksom låtsades att jag förstått vad målet med running är liiiiiiiiiite tidigare än under sommarens kennelläger. Ledsen, Birgitta, men det var faktiskt först några veckor tidigare som jag i kombinationen av duktiga agilityförare i Fjugesta och Fjants episka balansbom i Fagersta (som vi pendlade till för tävlingar under kennellägret), som jag faktiskt ÄNTLIGEN började förstå!!!

Nämnas här bör också att Fjant tog en pinne i Hoppklass 2 i Fagersta! Vi tog ju en i debuten på guldagilityn i Kalmar i fjol som sedan ströks av en massa oklara anledningar och sedan hade vi i början av sommarlovet vunnit en klass i Danderyd-Täby med 0,09 tidsfel (det spelar ingen roll hur fort man springer om man springer åt fel håll) så det var väldigt välkommet att äntligen få en kråka i boken!

Västkustsemester med tävlingar i Strömstad
Från kennellägret drog vi vidare till västkusten där vi började med en jättetrevlig klass 1-2-tävling för Fjant i Strömstad. Räkfrossan på kvällen var jäkligt göttig och på det hela taget bara najs och trevligt och för mig första tävlingshelgen i husvagnen. Sa jag fett najs?

Från Strömstad drog jag och jyckarna vidare på lite västkustsemester. Kollade in världsarvshällristningar och Fjällbacka bland annat. Och Bohus fästning.

BOKTIPSET: När man besöker Fjällbacka blir man ju nästan tvungen att läsa Camilla Läckberg. Trots att jag verkligen ruttnat på henne efter att jag läste den där Big-brother-aktiga boken som var kassare än vanligt. Hur som, en vän, som inte läser utan lyssnar på böcker tycker att Läckberg är bra!? Vi diskuterade om hon kanske är bättre på ljudbok än i skrift? Så, jag läste den Läckberg som ska vara bäst: “Tyskungen”. Och, ja! Det är mycket bättre på ljudbok än i skrift! Kanske för att det är så mycket talspråk? Dock är det fortfarande en hel del språkligt som stör, typ som att hon inte kan skilja på “motiv” och “motivering”. Hur svårt kan det vara? Och, om man gör så mycket pengar på skrivande som hon lär göra, kan man inte då kosta på sig korr!? Nä, inte ok! Inte heller gillar jag att jag antas veta typ inget alls om nazismen etc. Men… som story är Tyskungen helt ok! 

HULA-hoppet
Nästa härliga västkust-tävling var den största för i år – HULA-hoppet i Kungälv. Jag var på plats i god tid för att få husvagnsplats som funktionär. Lärde känna en härlig funktionärs-stab och hade fyra jättekul tävlingsdagar och några härliga dagar dessförinnan. Stort tack alla inblandade! Jag hoppas på fler HULA-hopp!

Fogdö-häng
Därefter drog jag från västkust till östkust och mina föräldrars sommarnöje på Fogdö utanför Grisslehamn. Det blev några härliga dagar med sol, öl och bad och dessutom en del husvagnsfixande med hjälp av min far. En kväll drog vi iväg till Singö-camping med farsans båt och det föranleder nästa boktips.

BOKTIPSEN: 
– De två första deckarna i Singöserien, “Singöspionen” och “Mordbrännaren” av Anders Gustafson. När jag hade läst den första delen, Singöspionen, var jag lite osäker på mitt omdöme. Jag tyckte att boken var underhållande och bra men var osäker på om jag överskattade den på grund av de många igenkänningsfaktorerna för mig som Stockholmsbarn som pendlat via Norrtälje förbi Grisslehamn om somrarna, precis som personerna i boken. Men efter den andra boken var jag övertygad om att detta är bra deckare, och litteratur. Mordbrännaren har dessutom ett tydligt feministiskt budskap då man tar tydlig ställning även mot “mindre” sexuella övergrepp och uppmuntrar tjejer och kvinnor att inte acceptera skit.
– “Det brinnande havet” av Erik Eriksson. En historisk skildring av Grisslehamn sent 1700-tal med klassisk kärlekshistoria ur ett kvinnligt perspektiv. En mycket, mycket läsvärd roman! 

Agilitysummering av sommaren 2016
Rasken och jag gjorde som sagt ett riktigt bra SM och därefter har vi tagit en himla massa hopp-pinnar och agilityklassprobsen på försäsongen till trots har vi faktiskt bara en agilitypinne kvar för att kvala till SM i Östersund 2017, då kommer Rasken att ha passerat 11 år.
För Fjant har det här varit sommaren då han blev agilityhund! Det känns fullständigt seriöst att tävla honom nu och han har efter det jag beskrev om hoppklass 2 ovan nollat ytterligaren en där vi missade pinne med några hundradelar. I agilityklass är balansen inte klar ännu men vi har många gånger satt den på tävling nu och framförallt har jag äntligen lite “koll” på träningen. Det kommer nog faktiskt att bli bra! Han är fortfarande långbent och böjlig den goda Fjant så ni får se upp vilken dag som helst!

Sommaren i city!
De sista veckorna av sommarlovet utgick jag hemifrån och Stockholm är verkligen en fantastisk sommarstad!

BOKTIPSEN:
– “En enda natt” av Simona Ahrnstedt. En riktig snackis som jag höll på att lägga ned efter några kapitel, dömde ut boken som töntig mjukporr, typ. Men… den tog sig. Den klassiska kärlekshistorien i denna romance-bok omgärdas av något som faktiskt nästan är en intellektuell diskussion och “man” kommer på sig själv med att reflektera över tillvaron. Efter att jag läst boken såg jag på morgon-TV att den lanseras stort i USA och jag kände att jag som svensk kvinna gillar att detta går på export! 
– “Tiggaren” av Sofie Sarenbrant. Ännu en deckare men speciell så tillvida att våra tiggare nu verkligen blivit så folkliga att de är en del av det svenska deckar-undret. (Även “Mordbrännaren” i Singöserien behandlar detta tema för övrigt.) Läsvärd och lättsam underhållning som en deckare ska vara.
– “Det som inte dödar oss” av David Lagercrantz behöver väl knappast någon närmare presentation men, ja, jag tycker absolut att den var läsvärd! I jämförelse med många av skapelserna ovan är de litterära kvalitén såklart mycket högre, storyn intressant och absolut en riktig bladvändare! Till en början störde jag mig lite på att boken handlar om ännu en savant (då de flesta autister faktiskt mest är handikappade men savanterna lyft så ofta i kulturen) men jag fick bara ge upp och inse att det trots allt är en riktigt bra bok! 

Slutligen…
Jag har tillslut hjälpligt lärt mig att backa och vända med husvagnen, faktiskt! Och jag längtar redan tills nästa sommarlov! Men nu är det skönt att få jobba, också. Det är trots allt lättare!

Soliga hälsningar
Mija

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Response to Mitt sommarlov – blogg med boktips!

  1. Maryland says:

    The only problem with this post is that I know yo;&r39u#e a Newcastle fan. Which is just silly when you could be a Manchester United fan.Come. The Red Side of the Force is strong. We play in the Theatre of Dreams. I mean, what could be better than that?

Leave a comment