Sommarlov, del 3: Tävlingsdax


För en dryg vecka sedan var vi klara med årets mesta tävlande. Fjant och jag tävlade lördagen i Mora, måndag – tisdag i Fagersta och avslutningsvis onsdag – söndag på HULA-hopp i Kungälv, på HULA var även Rasken med. Det har tagit till typ nu att återhämta sig.

Rasken och jag tävlar bara när det finns klass III samma dag som Fjant tävlar klass II men HULA gav mersmak. Även om han är lätt förvirrad och ganska ofta svänger åt fel håll (jag tror att han väldigt ofta gissar för att hans sinnen inte uppfattar nog med information men ibland råkar det ju bli rätt också), så går det ändå ok och det var kul att få springa klass III för de internationella duktiga domarna som tagits in till HULA.

Fjant då? Jojomen, det tar sig faktiskt. Agiiltyklass 2 är fortfarande för svårt och resultaten var 100% disk varav bara ett par gånger var nära att gå i mål. En skulle faktiskt Fjant gått i mål om jag inte blivit så störd (läs rädd) när har druttade av balansen att jag skickade på fel hinder när jag insåg att han inte skadat sig mer än att han bitit sig lite i tungan.

Hoppklass 2 borde faktiskt sitta någon gång… Gah så många lopp som ändå varit nära. Bara den allra sista hoppklassen, då det verkar ha brunnit i hjärnkontoret, gick riktigt dåligt. Något väldigt intressant var att det inte gick att blunda för att Fjant faktiskt har stora slalomproblem – något som jag inte var medveten om. Men detta var vad som gick fel i hopploppen:

Mora, A:
* Mjuk velodrom till slalom, missar slalomingången.
* Vägran på hinder efter threadle (drar mot tunnel).
* Tillbaka inåt banan på näst sista hindret, Fjant drar i mål.

Mora, B:
* Rivning på hinder efter Ketschker (men vi diskade oss inte på fel tunnel så plus-fel)

Fagersta, A:
* Missad slalomingång (90 graders vinkel)

Fagersta, B:
* Mija sen i threadle
* En rivning

Fagersta, C:
* Vägran på #2

(Notera hur jävla nära alla Fagersta-loppen var. Varför kan det inte få funka bara en gång?)

HULA, dag 1:
* Slalom #2, jag sprang om och han gick ur
* En rivning
* Han svängde åt fel håll i ett vanligt bakombyte

HULA, dag 2:
* TRE rivningar (en i bakombyte, en när jag ropade över hindret, en oklar)

HULA, dag 3 (öppenklass):
* Push-serp till bakombyte på långhopp blev för svårt, han tog bakombytet åt fel håll.

HULA, dag 4:
* Disk på push-serp på ett hopp efter ett slalom med en tunnel som fälla bakom. (Vi diskade på detta även en gång i en agilityklass dag 2.)
* Flöt ut ett par gånger (!!) i så vida svängar att det blev disk.

HULA, dag 5:
Brann fullständigt. Vi skyller på trötthet. Rimligt ändå. 😉

FELTOPPLISTA:
1. Rivningar (4 st lopp)
1. Slalomrelaterat (4 st, två ingångar och två utgångar)
2. Vägran, ej slalomingång (2 st, en på andra hindret och en på hinder efter threadle)
2. Handling (2 st, en missade jag och en valde jag för svår handling)
3. Bakombyte (1 st)
3. Flyter ut i svängar till fel hinder (1 st)
3. Egen målgång (1 st)
3. Brann (1 st)

Som synes är slalomproblemen lika stora som problemen med rivningar!!! Men lyckligtvis betydligt lättare att fixa. Vi jobbar redan på det!

/Mija – nu på lugnare semester

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a comment