Dålig stämning


Någon månad före min femtonde födelsedag höll jag på att dö i sviterna av en “vanlig” blindtarmsinflammation. Jag hade jobbat som funktionär på “Stora Stockholm” på Älvsjömässan på helgen. Jag trodde att det var därför jag kände mig så hängig, det var ju jobb tolv timmar per dygn. Men sedan svimmade jag i lucia-tåget, uppsökte därefter skolsyster som utgick ifrån att jag var “påverkad” och sa åt mig att gå hem.

Mitt minne av tiden som följde är, som du säkert förstår, inte helt glasklart. Jag vet att jag till slut ringde till mormor och sa att jag inte mådde riktigt bra. Det hela ledde så klart till Karolinskas akutmottagning. För barn – det var problemet. Jag led redan då av en djävulsk mensvärk och det var så jag beskrev den smärta jag upplevde. Lika som mensvärk på skalan men ändå “annorlunda”. Och så febern. Barnläkaren bad mig att hoppa. Eftersom jag kunde hoppa fick jag åka hem. Något dum diagnosmetod.

Blindtarmen sprack den natten och hade jag inte tagit min tillflykt till mina föräldrars säng (vilket naturligtvis var mot mina femtonåriga principer) hade jag mest troligt dött i min egen. Nu blev det istället operation. Och veckor på sjukhus. Det blev inget julfirande det året. Men det blev i alla fall fler år.

Mina föräldrar ville anmäla både skolsyster och läkaren. Jag tyckte att de var dumma i huvudet, så det blev inga anmälningar. Jag kunde inte förstå varför de skulle bråka och anmäla människor som faktiskt inte ens gjort något med flit? Jag kan fortfarande inte förstå varför anmälningar ska vara sättet att lösa något på. Hade detta hänt mig idag hade jag skrivit insändare i varenda tidskrift som kunde tänkas läsas av vårdpersonal. Det hade kunnat lära någon något. Bestraffning i sig lär sig ingen någonting av. Bestraffningar kan till och med blockera lärande.

Det har hänt att jag har anmält folk. Jag anmälde Svenska Agilityklubben/SKK till konkurrensverket förra året då SAgiKs ordförande använde sin makt felaktigt och sa upp ett avtal som jag som företagare hade med en annan företagare. Det var något SAgiKs ordförande gjorde med flit och trots att jag hade försökt förklara EUs konkurrenslagstiftning.

Jag har anmält ett par poliser till interna utredningar då de missbrukat sin ställning. Den första polisen anmälde jag, tillsammans med några klubbkompisar, redan i tonåren faktiskt. Han satt på brukshundklubben i full uniform och skrönade om hur tjejer i kort kjol förtjänar att våldtas och när det kom en mörk kille till hundungdom hade idiot-polisen såklart saker att säga om det också. En annan polis jag anmälde till interna utredningar betedde sig som en skit mot mig vid en bilolycka vi bägge var inblandade i.

Jag anmälde ordföranden i SBKs centrala agilitysektor internt, inom organisationen, för personförföljelse eftersom det var det denne ägnade sig åt. I protokoll efter protokoll där hen skulle ägna sig åt att förvalta svensk agility gick istället att läsa om hur hen grävde efter lik i min garderob!? Som att bli av med mig var den viktigaste frågan för svensk agility det året.

Bestraffningar som utskällningar, anmälningar, avstängningar etc KAN fungera om syftet faktiskt är att helt släcka en eldsjäl och döda dennes engagemang. En kvinnofientlig rasistisk polis kan i mina ögon vara värd en sådan behandling – mot den graden av dumhet kämpar man nog förgäves.

Handlar det om agility så har vi inte råd att förlora någon eldsjäls engagemang! Det betyder såklart inte att vi stillasittande ska se på när makt missbrukas så att konflikter mellan personer leder till att den part som har makten stänger av den person man har olika åsikter än.

Det är helt orimligt att styrelser, utan juridisk kompetens, ska agera domstol. Det visar inte minst avstängningen av Lena Dyrsmeds. Först fick hon inte alls någon motivering till avstängningen. Nu har den kommit. Den består av några punkter som är del av en intern konflikt inom styrelsen och som styrelsen inte borde vilja ser dagens ljus.

Sedan punktar man INTE vilka paragrafer man kopplar att de “brott” Lena Dyrsmeds har begått hör ihop med! Man bara listar lite bestämmelser, utan att koppla dem till handlingarna. Det är helt tydligt att styrelsen saknar kompetens att leka domstol. De borde sluta med det omedelbart! Jag tycker inte att de ska straffas på ett sätt så att de försvinner från svensk agility. De har säkert andra kompetenser. Men jurister är de uppenbarligen inte så vi måste på något vis ta ifrån dem den makten!

Eftersom det inte är första gången det här händer har jag länge förespråkat en “medlemsombudsman”, med juridisk kompetens, som medlemmar som drabbas av anmälningar kan vända sig till. Det finns ju okomplicerade anmälningar också, när någon faktiskt har brutit mot någon existerande paragraf. Men även då bör man kunna få hjälp att förstå och försvara sig.

Rättssäkerhet är grundläggande i en demokrati. Rättssäkerhet innebär att individen har ett skydd mot övergrepp. Det innebär också att rättsreglerna ska tillämpas på ett förutsägbart sätt. Typ att alla agilitydomare som skäller på en annan agilitydomare får motsvarande straff. (Om det nu ska utdelas straff, det är en annan diskussion.)

Just nu råder det väldigt dålig stämning i agility-Sverige. Ansvaret för denna dåliga stämning bär SAgiKs-styrelseledamöter som lekt domstol på ett osmakligt sätt. Jag hoppas att många, många av er som läser detta kommer på SAgiKs årsmöte så att vi kan diskutera denna viktiga fråga, där människors liv och hälsa sätts på spel.

Kram, Mija

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Dålig stämning

  1. Maria Dahlberg says:

    Får verkligen en klubb stänga av medlem? Det trodde jag att Disciplinnämnden hanterade.

    • Mija says:

      Ledsen för otydlighet. Klubben kan stänga av som funktionär. DN som medlem. Lena är friad av DN men SAgiK dömer ändå.

Leave a Reply

