Om helgens tävlande i Tångahallen


Att tävla på Tånga Heds Camping och Event påminner mig inte så lite om när jag som barn var på sommarkollo. Tånga Hed är lite av ett Barnens ö för vuxna. Badmöjligheterna saknas visserligen men har ersatts av en stor konstgräshall för hund-event! 🙂

Första gången jag besökte Tånga-Hed var det i Doggy-cup. En ganska prestigefylld tävling för nybörjare i appellklass-spår. Jag och Jojje kom på 10e plats och fick en pokal som fortfarande är den största jag någonsin vunnit.

Nåväl, numera förknippar jag längorna med härlig agility och så blev det även i helgen! 🙂 Det är så fantastiskt kul med agility att det är sjukt, har jag nämnt det? 😉

Rasken skötte sig utmärkt och han gjorde bara ett hinderfel på fyra lopp! (Felet var såklart akilles-hälen: push-serps-jävlar.)

Jag var en formidabel katastrof då jag i tre av fyra lopp inte klarade av att “vända-kring-min-egen-axel” utan gjorde någon annan handlingsmanöver istället… Två gånger gjorde jag ett framförbyte istället – vilket jag kunde rädda med ett efterföljande bakombyte. Men vi vann säkert inte tid på det… En gång skickade jag Rasken på baksidan av hindret istället. Disk. Herrejävlaförbannade gud. Så, om ni ser någon tokig fan som springer mellan två hinder fram-och-tillbaka utan att göra något avancerat alls. Om ni ser det, då är det bara jag som övar.

Fjant går riktigt bra och en parallell bana var riktigt, riktigt, svår störning! Han tittar åt alla håll i start och gör mig ganska nervös. Och han har svårt för slalom i främmande miljö. Men… han gjorde faktiskt sin första nolla i helgen!

Pinnar tog jag i hälften av loppen (1/2 i agility III för Rasken, 1/2 i hopp III för Rasken och 1/2 i hopp I för Fjant). 

TACK ALLA INBLANDADE I MIN UPPLEVELSE FÖR EN RIKTIGT HÄRLIG HELG! 🙂

/Mija

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

