Mobbning går inte att förhålla sig till och inte att förstå


Jag vet inte om jag mest skriver det här för någon annans skull eller om jag mest skriver det för min egen. Men jag vet att den här, relativt korta, texten, om ett relativt stort ämne, behövs.

För mobbning går inte riktigt att förhålla sig till eftersom de som mobbar inte står för vad de gör. De har inte gjort något. Särskilt inte vuxenmobbare. Det är den mobbade som är knäpp. Hen inbillar sig massa saker i sitt sjuka huvud.

Det andra som är så hopplöst med mobbning är att ingen kan förstå vad man går igenom. Utomstående har liksom en förmåga att behandla det som en “konflikt”. En konflikt uppstår mellan två jämlika parter. I en mobbningssituation har mobben all makt, den mobbade betydligt mindre.

Mobbning är ett trauma som påverkar i princip alla som drabbats för livet. Självklart kan man inte förvänta sig att andra människor ska förstå. Men man kan visa respekt. Genom att exempelvis inte tro att den mobbade ska ingå i någon slags “medling” med mobbarna. Vem skulle be ett våldtäktsoffer ställa upp i en medling med våldtäktsmannen? Jo, många av oss blir hellre våldtagna än mobbade.

I grund och botten är det en och samma sak som styr allt detta – att det varken går att förhålla sig till mobbning eller att fullt ut förstå den som är utsatt – nämligen att mobbare är fega jävlar som antagligen inte ens när de ser sig själva i spegeln står för vad de har gjort.

Må alla /vuxen/mobbare brinna i helvetet!

Kram Mija

This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Mobbning går inte att förhålla sig till och inte att förstå

  1. Katarina says:

    Så bra skrivet! Skulle kunna vara jag som skrivit det här. Det stämmer till 100 procent.

  2. agilityintresserad says:

    Ja, kan bara instämma. Känner igen mig helt. Jag hade hellre blivit utsatt för ett våldsbrott, då hade omvärlden lättare haft förståelse för vad det handlar om. Självklart kan man inte “medla”. Mobbare är ofta som förslagna kriminella i personligheten, saknar moral. De kan lätt snacka sig ur det mesta och skylla allt på offret i en naiv omgivning. Behövs mer kunskap om mobbingbeteende och mindre naivitet.

Leave a Reply

