Bangång med utmattningssyndrom


Annorlunda titel va? Livet går väl kanske ut på att vara nyskapande. Om det nu går ut på något över huvud taget. Med utmattningssyndrom är det en grej man funderar ett tag på – om livet går ut på något över huvud taget, alltså.

Tidningen Doktorn skrev så här jävla bra om utmattningssyndrom i Nr 2/2014:
utmattningPersonerna verkar ofta fullt fungerande på utsidan, medan insidan är ett enda stort kaos.

Precis så är det. Har ni sett typ myrornas krig på TV?

Jag har hittills aldrig träffat någon patient som innan diagnosen förstod att de var på väg mot utmattning. 

Precis så är det. Också.

Till höger i bild kan du se vad de mer skrev om utmattningssyndrom. Frågan är…

Hur är det att banvandra med utmattningssyndrom, tror du?

Läs bara punkterna på bilden – så förstår du nog rätt så bra hur det kan bli.

Men… vad kan man göra åt saken:

1. För koncentrationen – kör med musik i lurarna och se till att få vara i fred innan och inför banvandringen. Lugn och ro is da shit! Vad gäller minne så är ju koncentration en nyckelfunktion men i agility spelar det också roll VAD man ska minnas! Vad är egentligen viktigt i agility, bananalys och bangång? Här blir det produktplacering… men jag ska prat om just det i ett föredrag på SoSu:

http://www.sosubk.com/wp-content/uploads/F%C3%B6rel%C3%A4sning_i_handlingsteori.pdf  (produktplacering…)

2. Banvandring på tävling är under tidspress. Men om du inte känner dig redo när den börjar. Skit i den… Slappna av. Andas. Gå dit när du är redo. Det ultimata är att du är redo innan det börjar. Står och dreglar när domaren bygger bana. Men, om inte det händer, låt något annat ske! Gå dit när du är redo. Har du ett sent startnummer kan det vara bättre att missa banvandringen (inget som rekommenderas) än att gå dit innan du är i lugn och ro. Då är det ändå onödigt.

3. Undvik allt, och då menar jag allt, som kan uppröra dig på en dag då du ska träna eller tävla. Om du inte gör allt för att undvika det som får dig att må dåligt – då kan du lika gärna skita i allt ihop. Undvik också alla människor som kan komma att få dig att må dåligt, med flit eller ej.

4. Sov…

5. Acceptera depressionen. Det är som det är. Du behöver bara vara bättre än alla andra på plats för att vinna.

6. Du kommer att ha tid att gråta och må dåligt efter loppet. Inget blir bättre av att du mår dåligt under banvandringen också. Då går du bara miste om det roligaste av allt.

Lycka till! Kram, Mija

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s