Rättviksreflektioner 2: Slalomregeln ska bort!


Det borde vara att slå in öppna dörrar, att säga att den där slalomregeln ska bort. Och då menar jag den som säger att man ska få fem fel varje gång det blir fel i slalom. Inte den där rekommendationen som domarkonferensen bestämde och därmed satte sig över reglernas “intentioner”. Nu berodde hela grejen på att Sveriges FCI-delegat i agility påstod att det skulle bli så internationellt. Det var fel nummer ett. Men två fel gör liksom inte ett rätt.

Men nu har vi chansen att göra om och rätt, genom att ta samma slalomregler som alla andra i regelrevideringen! Nämligen att man får fem fel, och inte mer, om man går ur slalom. Och alla tolkningar som frångår grundregeln (att vägran innebär att du ska ta om hindret från början och fem fel innebär att du ska fortsätta banan) försvinner därmed.

Det som hände mig i Rättvik var bara rätt enligt lagen om alltings jävlighet – jag fick nämligen inte hopp-pinnen på det här loppet heller, trots att jag borde varit felfri. (Jag tog dock sista hopp-pinnen och kvalade till SM på söndagen så det är okej nu.)

Det här hände:

Det borde, enligt vad jag lärde mig på domarutbildningen, och ingen av de 180 (!) kommentarerna som ramlat in när jag lade upp ovanstående film på fejan och bad folk döma, har lämnat något entydigt svar med någon annan som tyder på något annat än det jag lärde mig på domarutbildningen är vad som finns skrivet – nämligen att det är pinnarnas förlängda linjer hunden inte får passera, se illustration:

0felslalom

Men, men, det där med vad som egentligen är fem fel i slalom är tydligen lite omdiskuterat. Men det intressantaste är att alla tävlande på fejan var överens om att jag borde haft fem fel för det Rasken gjorde på filmen. Medan domarna antingen diskuterade saken eller sa att det skulle vara noll fel. Ingen tyckte att det var helt enkelt. Det som däremot är ganska solklart är att jag, eftersom jag INTE fick fem fel i Rättvik, inte borde ha blivit diskad. Som jag uppfattade domaren efteråt dömde hen inga fem fel, men det kan vara ett missförstånd, någon tyckte sig sett att hen gjorde det. Oavsett så hade jag ingen chans att se det och enligt allt jag har läst så borde jag ha haft noll fel. Så.. jag gjorde rätt och borde haft noll fel. Istället blev jag diskad. Detta är ännu en orsak till att den knäppa slalomregelstolkningen ska bort.

Med hopp om ordning,

Mija

This entry was posted in Agility, Föreningsliv. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

