Rättviksreflektioner 1: Att springa eller inte springa, agility


I helgen bjöds det till stor del på “springbanor”, alltså sådana banor där man har stor fördel av att kunna springa fort. Nu ska jag inte påstå att jag och jycken är i högform, tvärtom, men det slog mig, och det var väldigt slående, att de som slår oss på tid i samtliga fall är förare som har längre ben och bättre byggnad för kortdistanslöpning än vad jag har.

Det fick mig att fundera på hur jag ska kunna konkurrera? Efter Seppo-kursen har jag tränat en hel del löpteknik men jag frågar mig egentligen hur mycket det ger mig för agilityn? Jag kommer ändå aldrig att få långa ben, faktiskt. Och jag är stel och utåtroterad i höfterna och det kommer jag att fortsätta vara, det är sådan jag är byggd. Det positivaste man kan säga om min löpteknik är att jag har stor förbättringspotential. Och DET är ju faktiskt helt sant! 🙂

Egentligen spelar det mindre roll, för jag har alltid varit träningsnarkoman och projektet att bli en snabbare, mer balanserad agilityhandler är både roligt, nyttigt och inspirerande. Så jag lär ju fortsätta, oavsett om det hjälper mig med agilityn eller inte.

Det är, i min situation, som faktiskt nästan alltid hållit på med någon form av idrott, svårt att inte bli lite bitter på att mina tränare i unga år inte gjorde något åt det värsta i min usla teknik. Å andra sidan, vem vet, det kanske hade mördat min motivation fullständigt? För jag vet ju hur arg jag blev på min bror när han sa till mig att “du har ju ingen teknik, bara vilja” som att det gjorde att jag vann det där loppet på högstadiet mindre. Det spelar väl fan ingen roll, jag vinner ju! skrek jag till honom. Så kanske fanns det tränare som försökte. 😉

En intressant sak jag förstod under Seppo-kursen var varför jag gillar Gregs “plant”-övningar (att stå stadigt med båda fötterna på jorden) så mycket. Det är ju fotboll! Jag gillade att träna fotboll. Där är det bra att ha en vilja av stål, att vara uthållig och att kunna stå pall. 🙂 Det passade mig och det var av Kjelle i Järvaklubben jag lärde mig hur man rör sig liksom. Och Greg var överens med Kjelle. Så det är inte så konstigt att jag kände mig hemma med Greg. 😉 Men jag är lite för långsam för att komma snabbt ur de där “plant”-situationerna och redan före Seppo-kursen hade jag insett detta och börjat modifiera dem något. Nu kommer det att bli ännu mer. 🙂

Däremot tycker jag att Gregs-handlingssystem får väldigt felaktig kritik för att vara “långsamt” (beträffande handlerns fart). Jörgen Tellqvist sa det så bra om min handling en gång: – När man inte är så snabb är det smart att inte göra så många moment.

Precis så är det ju! Gregs system hjälper oss att hålla den lilla fart vi ändå har. Och för detta kommer jag att vara det systemet evigt tacksam. Vi tränar hundarna så att vi kan fokusera på att röra oss, helt enkelt.

Problemet med de “springigare”-systemen är många gånger att de inte tar hänsyn till att några av oss faktiskt inte hinner fram. Och vad ska vi göra då? Börja med bruks? 😉

Detta blev jag varse på den första hoppbanan i helgen som hade en start där banvandringen höll på att knäcka mitt självförtroende totalt. Visst, jag hade kanske kunnat hinna men med risk för att få en kelpie i knäna. Dessutom  ville jag “bara” ha en SM-pinne så en mindre tidsförlust kunde jag ta. Så jag valde ett bakombyte på aktiva-linjen (mindre fancy kan man nog inte vara) och skämdes lite när jag såg damer som är både 10 år äldre och har 10 kg mer att släpa på springa upp och göra fancy-stuff på det där hindret. Det var bara det att irl – hann de faktiskt inte dit. De diskde sig på löpande band. Jag hann såklart mitt bakombyte.

Så, om jag skulle satsa på en sak kanske jag trots allt skulle bli sjukt bra på bakombyten. Jag kommer ju ändå aldrig höra till de snabbaste handlerna. Men, jag bestämde mig någonstans för att jobba på alla fronter. Nej, jag kommer aldrig att vinna agility på min sprint men jag kan bli bättre än jag själv någonsin har varit och det kan ju kanske vara kul. (?)

När det gäller min egen träning så ska jag satsa på att fokusera på de två saker jag faktiskt är väldigt bra på. Jag är 1/ väldigt bra på ATT träna. Jag får det gjort, vilket är mer än de flesta kan säga. Jag har också 2/ vad man brukar kalla för pannben. Jag gillar blodsmak, illamående och mjölksyra. Och tur är väl det.För det är så det känns nästa alltid. Särskilt illamåendet. Efter hopploppet som jag var tvungen att skriva på morgonen igår morse var jag tvungen att ge Rasken till Helene och lägga mig med benen högt för att jag tappade allt blodtryck och yrseln var fruktansvärd. Tur att Helene var där för andra människor jag stötte på drev med mig. Det är ju väldigt snällt att man har en sådan respekt för människors olikheter.

Imorse körde jag yin yoga och jag lovar att helgen kändes i benen. Och rumpan. Under “skosnöret” sa yogaläraren att man inte ska känna skarp smärta men att “ett molande illamående är okej”. Om jag inte hade kräkts om jag öppnat munnen hade jag frågat om det är molande när man känner gallan i halsstrupen?

Så, jag kommer att träna mer, oftare och hårdare. Tror kanske stretchen är viktigast för, ärligt talat, jag hade jävligt ont efter Seppo-kursen. Jävligt ont. Och det handlade nog om att jag fick tvinga min kropp in i så, för mig, onaturliga, positioner. Jag vet inte om det går men om jag kunde stretcha sätet så att det inte bokstavligt gjorde det omöjligt att inte utåtrotera benen så skulle det kanske hjälpa.

För som det är nu kan jag nästan inte utföra de övningar som Seppo gav oss. För mina ben rör sig inte i de vinklarna.

Jaja, det här lär väl lösa sig. Ett annat problem är dock att det här med löptekniken blivit det enda jag springer just nu. Och jag är anmäld till Stockholm Tunnel Run. Vad är det? En mil? 😉 Jaja. Man har väl en viss grundkondition, sa löparen som dog i hjärtattack.

Så, träna gör jag och huvudet börjar jag få ordning på det med. Inte för att jag någonsin saknat pannben i träning men jag får ta och erkänna, även om det tar emot, att jag för en period sprang mindre för att mobbarna på Stockholmsavdelningen sa att jag sprang som en kärring. Nu har jag kommit på att det faktiskt inte ens är sant! Jag har aldrig sprungit som en kärring. Jag springer mer som en gammal stel gubbe. Så det så! Puckat av någon att påstå något annat.

Nu är det inte så att jag bryr mig om hur jag ser ut när jag springer agility. Eller, ja, kläder som matchar mitt humör är rätt viktigt för mig, faktiskt. Men jag behöver inte se bra ut i någon annans ögon. De blev vissa varse när jag steg runt i pumps och korta jeans-shorts på VM. Det fanns till och med de som var tvungna att säga till mig att det faktiskt inte var snyggt! 🙂 Som att man måste vara snygg i andras ögon när man sitter i publiken på VM!? 😉

Äh, det är för mycket snack om sådant i agility. Det som gäller är ju att kämpa. Det är snyggast, tycker jag. När folk och hundar verkligen försöker. Och bra hundträning, det är sexigt, det!

Så, att fortsätta se bra ut i mina egna ögon och inte låta elaka röster påverka mina prestationer negativt – det är grunden för att jag ska lyckas. Och den makten besitter jag. Liksom den där makten att aldrig ge upp. För det gör jag fanimej inte. Ingen kan beskylla mig för att vara lat.

Ha kul på banorna, det har jag!
Kram Mija
ps. Det var läskigt att skriva det här men jag hoppas inspirera och inspireras.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Rättviksreflektioner 1: Att springa eller inte springa, agility

  1. Absolut inspirerande! Jag börjar stretcha rumpan bums. 🙂

  2. Härligt Mija. Hejar på dig. Du slutar nog som sprinter en vacker dag.

  3. Hedvig says:

    Skön läsning! Jag är också långsam. Känner mig som en säck potatis när jag springer.. 😛

  4. Anna says:

    Jag känner att jag springer som vinden på banan och sen tittar jag på filmen :-S och undrar var det var jag upplevde att jag sprang! Önskar mig mer av ditt pannben!

    Anna

Leave a Reply

