Raskens uppfarter (blog on demand)


Som Rasken och jag kommit att köra uppfarter tillslut är kriteriet “tre av en på”. Jag vill alltså ha en tass på uppfarten. Detta har jag tränat genom att ha ett högt värde på “give-me-five” och så tog jag helt enkelt och hade en target i handen. Targeten förde jag successivt ned på golvet.

När han kunde slå på en target fast-tejpad på golvet så lade jag till fart. Detta steg tog väldigt lång tid. Det blev lite som att han sprang “på tre ben” med en framtass i luften “måttande”. Inte förrän han kunde slå på targeten med ett ganska naturligt steg förde jag över det på balansbommen. Targeten fejdade jag rätt så fort till förmån för själva uppfarten.

När jag satt ihop det tycker jag ändå att det blivit rätt så bra. Han kan göra det ganska bra “i farten”, eller i alla fall bara med en mikrohalt. För att ni ska kunna se har jag dock filmat med totala stopp nedan:

I framtiden hoppas jag dock att uppfarterna försvinner, så jag tänker inte lära Fjant det här i första taget. Utifrån de kriterier jag hade när jag började träna Rasken i detta på allvar (efter att vi förlorade ett SM-guld på en uppfart 2013); att få säkra uppfarter utan att tumma på säkerheten eller farten, så tycker jag att jag lyckats bra.

Om det blir fel är det oftast för att jag inte håller reda på mina signaler. Jag säger “tass” för att han ska göra beteendet (de allra flesta tävlingar behövs de ju faktiskt inte) och sedan är det hur mycket jag rör mig som ska avgöra graden av stopp. Fullt stopp begär jag egentligen aldrig.

/Mija

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Raskens uppfarter (blog on demand)

  1. Anna says:

    Tankar och funderingar..

    När jag ser detta stoppade funderar jag på hur det blir om du släpper lite tidigt på kravet om stopp och tass.. Placeringen av hand tass på kf (längst ner) gör att han bara kommer träffa kf med den tassen eftersom han bromsar in i steget.

    Släpper man tidigt (innan han landat med tassen rätt) ser jag en risk i att han då skjuter iväg uppåt frammåt och då är man nästan garanterad en miss!

    Hur och varför tyckte du placeringen av tassen längst ner var bra?

    Jag har själv haft funderingar på någon slags target på uppfarten men då en springande dito (mindre beroende av mig och mina släppkommando mm) då hade jag tänkt placera den targeten i mitten av kf för att verkligen öka marginalerna för träff även om hunden “missar” targeten med några cm åt något håll..

    *Nerdar*

    Mvh Anna med Icka, Ting och Trolla

    • Mija says:

      Det är ganska enkelt, jag har haft kriteriet “en tass på tre av” och han har själv valt den där placeringen! Men, du har rätt, träffar han fel så träffar han på marken innan snarare än för högt upp. Men, jag tänker ändå att han själv får välja vad som känns bäst för honom – det borde vara mest ergonomiskt! /Mija

Leave a Reply

