Den lättkränkte icke-tävlande


Jag funderar över en sak. Vad är det som gör att så många icke-tävlande inom hunderiet är så förbannat lättkränkta att de tar sig friheten att UTAN PROVOKATION göra regelrätta utfall mot oss tävlande och hävda att de är förfördelade?

Jag förstår det verkligen inte. Skulle bli SÅ glad om någon ville skriva här i kommentarsfältet och berätta om vad det är som gjort att just DU som inte tävlar hund känt att du inte är lika mycket värd som dem som tävlar?

Jag antar att det rör sig om missförstånd? Jag miss förstå gången jag råkade passera en mentalbeskrivning. Det var tidigt 90-tal och jag och min Cavalier King Charles Spaniel var ute och strosade. Ur skogen rusar en kvinna och skriker: – HÄR KAN DU INTE GÅ, VI HAR JU SPÖKEN I SKOGEN!!! Jag trodde länge att hon var skvatt galen.

Jag har alltid tyckt att träning av just nybörjare och nybörjarhundar är det allra häftigaste man kan instruera i. Tyvärr har jag fått ge upp det i den sport jag gillar allra mest (agility). Det går inte av den enkla anledningen att många tar hela handen om de får lillfingret. Och om man försöker säga att man vill ha tummen kvar blir det ett jävla liv.

Jag lade hur många timmar som helst förra året på att arrangera vinterträning för min hemmaklubb, i agility, lydnad och rally. Bara agilityn tillät nybörjare. Meningen var att vi skulle träna “på finskt vis” och bygga en bana som alla gjorde något på sin nivå på. Vi erfarna skulle hjälpa nybörjarna, såklart. Men… det funkade inte. De ville bara ta fram de, få, hinder de ville ha och sedan springa runt på dem. Jag föreslog då att vi skulle dela tiden, så att de (som ändå mest hindertränade och det kan man inte göra så länge) fick en timme av tre och vi andra (som var fler och som ville bygga banor vilket tar tid) fick två. Naturligtvis blev de kränkta, nybörjarna. Trots att den tid jag erbjöd var den överlägset bästa till och med.

Jag försökte få det så bra som möjligt för så många som möjligt. ALLA tävlande fattade det och var både hjälpsamma och tacksamma för det arbete jag lade ned.

Jag orkar bara inte mer. Jag kan inte hålla på och slita ut mig på min fritid för att fixa goda träningsmöjligheter åt människor som likt förbannat kommer att känna sig kränkta av sina egna hjärnspöken och som kommer att kränka mig istället för att tacka mig. Min tid är dyrbar. Inomhusträningstid vintertid är ovärderlig.

/Mija

This entry was posted in Agility, Föreningsliv. Bookmark the permalink.

6 Responses to Den lättkränkte icke-tävlande

  1. Det där med inomhusträning är en svår nöt att knäcka. Finns för många viljor. Folk tränar på så olika sätt och prioriterar så olika saker i sin träning att det är stört omöjligt att få alla nöjda. Jag orkar inte heller engagera mig i den biten på min klubb utan passar på att ta agilityvila under den perioden.

    • Mija says:

      Jag tycker inte att “agilityvila” är någon bra grej. Inte att vila totalt i alla fall, när jag vilar vill jag gärna köra, fast skonsamt, på samma sätt som jag själv skulle “vila” från träning. Jag slutar ju inte helt att gymma sex månader vintertid.

      Så för mig har vinterträning alltid varit as-viktigt att få till. Trots alla konflikthärdar runtomkring. Nu är vi dock så “lyckligt lottade” att vi fixat en Agilityklubb som löser problemet åt oss. 🙂 Det är ju såklart inte tur utan resultatet av hårt arbete. Dessutom har vi ju i Sthlm numera ett antal hundhallar, så “bara” man har pengar så…

      Men jag undrar fortfarande och ändå varför så många nybörjare så lätt inbillar sig att ingen vill ha något med dem att göra – hur mycket vi tävlande än vänder ut-och-in på oss själva.

  2. Ninni says:

    Jag tror att det många gånger handlar om att nybörjarna inte förstår, och många gånger inte får möjlighet att förstå. Fick nybörjarna förklarat för sig att det tar mer tid att bygga ordentliga banor än att bara ta fram några hinder för direkt hinderträning tex? Jag har flera gånger fått höra allt möjligt konstigt riktat till mig när det gäller träning, men det vanligaste är ändå att jag får höra att min hund (saluki) är mager, inte får någon mat osv.

    När jag väl förklarat varför det är som det är, då blir folk betydligt mer vänliga och hjälpsamma. Jag har tex stått och förklarat även för dagisbarn att salukis behöver stor bröstkorg för att få plats med stort hjärta och lungor för att kunna springa fort och därför ser smala ut jämfört med vanliga hundar. På samma sätt har jag förklarat för folk som är intresserade av lure coursing att det krävs otroligt mycket av funktionärer osv för att allt ska fungera på ett säkert sätt och därför inte bara är att låta hundarna jaga trasan hur som helst. (Vilket många tror och därför blir sura när alla inte kan få springa hur mycket som helst efter trasan).

    Kort sagt: oförståelse tror jag är största orsaken till att det blir sura miner ibland på vissa plan.

    • Mija says:

      Jag håller med dig och tror att du har rätt. Men då är frågan – hur förklarar man? Jag har försökt både muntligt och i skrift men hos vissa går det bara inte fram, upplever jag.

      I det nämnda fallet skrev jag till och med ett mycket utförligt inlägg i vår facebook-grupp om skillnaden mellan hinderträning, handlingsträning och banträning, hur den aktuella träningen var tänkt att funka och, explicit, att det kräver mer tid att bygga bana men att man (oavsett nivå) inte bör träna agility i några långa pass – därav mitt förslag till uppdelning på 1 resp. 2 timmar. 1 timme borde vara mer än nog för hinderträning emedan 2 timmar är ganska kort för ett tiotal personer som ska bygga och köra en bana.

      Jag vet inte vad mer jag kunde ha gjort?

      • Ninni says:

        Nej, jag vet inte heller vad mer du kunnat göra. Ibland är det väl bara att sucka åt saken och kanske bara ha träningen öppen för de som går med på det upplägget? Vill andra sedan träna med annat upplägg så får de väl ordna sådana träningstillfällen på egen hand? Själv hade jag varit jätteglad av att få vara med på ett sådant träningsupplägg. Då hade jag ägnat första stunden åt att träna hinder med min hund och stannat kvar ett tag för att titta på de som kommit längre i hopp om att lära mig något av att iaktta dem.

  3. Mija says:

    Nu var det inte meningen att den där vinterträningen skulle bli mer än ett exempel, men… så här utvecklades det:
    Nybörjarna var inte intresserade av 1+2 dealen, det var kränkande så de kom istället och visade med sura miner att de inte gillade att behöva hänga i ridhuset i 3 timmar. Jag, och andra, försökte styra in dem på att “starta först”, inte för att vi tycker att det är så härligt att hänga i ett ridhus men för att det är tråkigt med sura miner jämt. Detta accepterades sällan, däremot var man sur och pratade skit på läktaren. Några gånger åkte någon med dunder och brak hem.
    Konstruktiva lösningar föreslog de aldrig. EN skrev flera gånger i facebookgruppen vilken storlek på hund hon hade och det implicerar ju att hon ville dela efter storlek, men då så många av nybörjarna inte meddelade om de tänkte komma eller ej i tillräcklig god tid (eller över huvudtaget deltog i planeringen – det angick tydligen inte dem, för de behövde ju bara några hinder) så var det omöjligt att genomföra.

    I vår egen utvärdering av vinterträningen tänkte vi att det hela skulle kunna bero på att man som nybörjare är van att bli curlad och ovan att träna i grupp. Därför har vi under året kört ett “öppenträning”, delvis med instruktör, för att “skola in dem”. Denna träning har dock varit ytterst obesökt.

    Jag vet faktiskt, på riktigt, inte vad mer man kan göra och själv har jag redan nu spenderat tio timmar i planering av vinterns träning så jag vägrar ha med gnälliga människor att göra igen när det väl är dags för de värdefulla träningsminuterna.

Leave a Reply

