Jag drömde så pedagogiskt inatt


Tänk om man kunde förstå drömmar. Hur de kommer till, liksom. Vi människor drömmer ofta för att bearbeta tankar, har jag förstått. Man pratar om att apor kanske gör likadant? Kanske gör andra djur det också? Även om det enda som är bevisat är att typ rovdjur ofta drömmer att de jagar. Men det var kanske inte så stort av vetenskapen, det vet ju varenda människa som haft en hund, att de gör. 😉

Drömmen gick i alla fall ut på att jag blev anmäld inom SBK, igen. Denna gång var anmälaren en person ur mitt förflutna. Det som var väldigt spännande var att jag först inte kände igen avsändaren. Men framåt slutet av drömmen kom jag på vem det var. Hur konstrueras en sådan dröm? Det hela är ju väldigt sinnrikt och verklighetstroget.

Hur som, anmälan gick i alla fall ut på hur jag förstört stämningen på SBKs Stockholmsavdelning. Ett välkänt tema. Innehållet var att jag förändrat saker, att jag ställt krav på resultat, infört kursutvärderingar, pratat om konstiga ord så som “hundens personlighet”, “shaping” och “rundbanor”.

Plötsligt gick det upp för mig varför dessa kretsar hatade min ungdomliga entusiasm så. Jag var naturligtvis ett hot mot deras största resurs. De inbillade sig att de “kunde hund”. De var experterna. Jag ifrågasatte allt. Inte av illvilja, utan av vetgirighet. Jag var så nyfiken att jag inte ens förstod vad jag ställde till med. Man kan vara naiv på olika sätt.

/Mija

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

