Svenska Agilityklubbens och Fjants födelsedag!


Idag var ingen vanlig dag för idag är det både Svenska Agilityklubbens och Fjants födelsedag!

Dagen firades givetvis på Svenska Agilityklubbens första årsmöte, till lika bildningsmöte, i Linköping.

Jag tror kanske bara vi som hade uppdrag under SBK-tiden fullt ut kan förstå hur glad man kan bli bara av att verkligen få se siffrorna i en budget! 🙂 Helt öppet och utan hemlighetsmakeri. En glädjens dag, helt enkelt.

Jag nyttjade naturligtvis att äntligen ha yttranderätt till max, genom att ha åsikter om det mesta som stod på agendan. Särskilt nöjd är jag med min insats kring genusfrågan i valberedningens förslag. Flera sa öppet att de förstod min poäng – anledningen till herrarnas överrepresentation är INTE att det inte finns kvinnor som kan, vill och vågar. Härligt att jag lyckades få några att sluta tro på det argumentet.

Fjant uppskattade promenaden med Mari och taxarna där han också lyckades driva något vilt och en cyklist en bit. Gah.

För att uppmärksamma gulliga Fjant tänkte jag publicera den här filmen som är ett par dagar gammal:

Han är så jävla söt, lille Fjant! ❤ Någon kroppskontroll har han verkligen inte, så det är det vi jobbar mest på just nu. När jag tittar på Fjant kan jag inte förstå att man (även jag) en gång i tiden tyckte att det var naturligt att tävlingsdebutera agilityhundar vid ett års ålder.

Han är allt en bäbis, lilla Fjanten. ❤

/Mija

This entry was posted in Agility, Familjärt, Föreningsliv. Bookmark the permalink.

4 Responses to Svenska Agilityklubbens och Fjants födelsedag!

  1. Hedvig says:

    Tycker du gav bra synpunkter! Håller med om genus/åldersperspektivet, helt rätt att uppmärksamma det!

  2. Jag vill också tacka för din insats Mija. Du fick fram flera poänger och har givit oss lite att tänka på. Jag funderar lite över det där med genus. Jag fick för mig att vi har tillfrågat fyra män och sex kvinnor. Sant att herrarnas medelålder är högre än kvinnornas, det hade jag inte tänkt på. Notera att jag ser styrelsen som en helhet. Min erfarenhet är att få beslut tas genom röstning, därför spelar det mindre roll att suppleanterna inte har rösträtt. Om man ser suppleanterna som påläggskalvar så har vi inga manliga sådana, kanske också ett problem?

    • Mija says:

      Jag tycker att dynamiken i styrelsen som kommer att sitta är det som räknas och där spelar det ingen roll vilka som blev tillfrågade kontra vilka som var tillsatta av SKK. Dynamiken blir som den blir. Jag har aldrig sett några realistiska fog för att se suppleanter som “påläggskalvar”. Tyvärr. Män går gärna direkt på det som räknas.

Leave a Reply

