Fjant vill bli agilityhund när han blir stor


Den här bloggen ska handla om min kärlek till samt utbildning och uppfostran av en liten svart-vit-rackare som heter Fjant. Fjant är den sötaste svart-vita hunden i hela världen. Är det inte fantastiskt att just den sötaste av dem kom just till mig?

Han kanske har varit lite bortskämd, Fjant, men det är ju liksom bara för att han är så söt. Och snäll. För det är han faktiskt. Vänlig. Så då gör det ju inte så mycket om han inte är så väluppfostrad. Eller? För en tid sedan föreslog en vän att han skulle lyda under samma regler som kelpiesarna. Så blev det. Det var jobbigt, sa Fjant. Det är så mycket kelpiesar inte får göra. Äta böcker och blommor till exempel. Det får inte kelpiesar. Inte heller får de stå i fönstret och skälla på katter. Till exempel.

Men vi har haft en del annat att jobba på. Dels har han haft en del mask som inte har släppt och det har i viss mån försenat både rumsrenhet och utveckling. Dels har han varit svart-vallare från dag ett. Bilar, cyklar, barnvagnar… om det rör sig kunde det vallas! Som min kollega sa: självmordskandidat. Men vi har fått ganska bra bukt med det nu. Numera är det bara cyklar som är ordentliga problem.

Vi har gått vardagslydnadskurser (valp och fortsättning) för Fria hundar, som håller kurser här i våra kvarter. Fjant har varit jätteduktig och snäll på de där kurserna. Eller ja, på valpkursen var han tämligen ointresserad av de andra, småmulligt gulliga valparna. Han gick hellre sin egen väg. Inte så svårt att kalla in en sådan valp från lek. På fortsättningskursen var det svårare, men gick fortfarande bra. De sista veckorna har det hänt massor med Fjant. Han har blivit arg för första gången. Han har försökt sätta på en tik för första gången (men han kissar fortfarande som en valp). Han har jagat sin första katt upp i ett träd. Jag tänker att det vore bra om vi gick om fortsättningskursen, under dessa nya förutsättningar.

I de nya förutsättningarna hos unghunden Fjant ligger också en annan inställning till får. För eftersom Fjant är en sådan där svart-vit hund ska han såklart valla när han blir stor. Hitintills har vallningen mest handlat om att “umgås” med får liksom. Och att träna lite flanker. Nu är det uppenbart att det behövs ett ordentligt stopp. Ligg. Liksom. Villkorslöst.

I alla dessa “får inte” och “måsten” så är det så roligt att vi har en gemensam hobby i agilityn! Agilityträningen har jag från början byggt på att Fjant har ett val men om han väljer det jag velat så har detta belönats rikligt. Vill han inte göra en övning kan han gå därifrån och jag får information om att jag antingen inte förklarat eller belönat tillräckligt bra.

Jag har tvingat mig själv att INTE träna strukturerat. Detta för att agilityträningen just ska bli sådär härligt rolig för oss båda. Med Rasken var jag väldigt strukturerad från början. Rasken tyckte att allt var jätteroligt, det var inte problemet. Men dels så var det inte så kul för mig att ha den där enorma listan över allt han behövde kunna. Och dels tror jag kanske att detta ledde till att jag inte lade vikt vid det som var hans största brister (han är lite höjdrädd och rädd för vissa underlag) från början vilket ledde till att debuten sköts alltför långt på framtiden. Onödigt. För att tävla är det bästa både jag och mina hundar vet!

Med Fjant har jag istället prövat på lite av varje i agilitygrunder, gått lite kurser för att hålla motivationen hos mig uppe och fokuserat träningen på det jag tycker att är hans svaga sidor samt sådant som jag vet av erfarenhet är svårt för nästan alla agilityhundar. Men jag har också försökt göra mer av sådant han visat stort intresse för (ja, inte tunnlar då, man får ju inte vara hur dum som helst som tränare).

Kursandet, för Fanny Gott (valpläger) och Malin Elfström (agilityinriktad valpkurs och unghundsdito) har hjälpt mig mycket med lekutveckling, startritual och burlekar. Men först och främst har det varit kul! De svagare sidor jag identifierat hos Fjant är dels ett j-kla verbaliserande kring träning och dels dålig kroppskontroll. Jag borde träna mer på passivitet och så men det har i alla fall blivit lite mer än jag egentligen orkar så jag får cred:a mig själv för det lilla. Kroppskontroll jobbar vi på dagligen, såklart, men oftast med lite specialträning från min sida.

Fjant han gillar främst två övningar. Slalom kom han på alldeles själv hur man ska göra, redan i somras. I ärlighetens namn gör han kanske inte helt rätt spontant men han zick-zackar lite i lågt tempo och jag har hjälpt honom att utveckla det. Världens långsammaste slalom och han är fortfarande för ofärdig i kroppen för att öva tenik och fart men jag tror att det är en bra sak att han tror att han kommit på hela övningen själv, liksom. Det går ändå inte att misslyckas med slalomträning är min erfarenhet, så det stör mig inte att han GÅR slalom. Söt är han också.

En annan övning han verkligen uppskattar är att han, när de andra hundarna kör veckans banträning, fått köra starten mellan hinderstöd. (Han har väldens sötaste startritual, btw, Fjant.) Han är faktiskt väldigt, väldigt duktig på att hitta linjer! Tycker opartiska jag. Han liksom skuttar på linjerna, fattar inte alls att det ska gå fort, ingen tar ju ändå hans leksak. Men jag tror inte att det gör något, tvärtom. Att han verkar fatta linjerna är bara en bonus. Den här “träningen” handlar framför allt om att vi ska ha roligt tillsammans, han och jag. Det jag vill förklara för honom är att agility är roligt och något han vill hålla på med. Och det vill han. Lille-skutt-Fjant. Han vill bli agilityhund när han blir stor.

/Mija och Fjant (snart ett år)

This entry was posted in Agility, Diverse hunderi. Bookmark the permalink.

4 Responses to Fjant vill bli agilityhund när han blir stor

  1. Lia Larsson says:

    Kloka och sunda tankar där hunden är i fokus! I like!

  2. Catrin says:

    Härligt inlägg! Varmt lycka till

  3. Måste måsten kännas som måsten?

  4. Andreas says:

    Låter som en trevlig Fjant de där! Populärt med “jagtränalugntmedunghunden”-inlägg i dessa dagar;) Stort lycka till!

Leave a Reply

