Att skilja på sak och person borde vara en ganska enkel sak


Jag är nog faktiskt fortfarande förbannad efter att ha upplevt något av de värsta exempel på vuxna människor som har otur när de tänker i mitt liv.

Det började med att jag, på förekommen anledning, startade en tråd i fejangruppen “Agilitynytt i Sverige”: “Vad säger ni, är underlaget på husdjursmässan “good enough”?” Det var en omröstning där 20 personer röstade “ja” och 55 personer röstade “nej”. Den väldigt SAKLIGA diskussion som följde fick 246 kommentarer. Vilket säger något om hur angeläget ämnet är. En enda person vacklade i saklighet och började diskutera arrangörerna som sådana. Som trådskapare sa jag ifrån att jag inte gillade det och vederbörande sa sig förstå min invändning.

Nu följer en, för mig, helt obegriplig utveckling. När jag först fick PM om att någon diskuterade mig som person tänkte jag att det inte kan vara möjligt, jag förstod helt enkelt inte statusen:
“Vissa personer i agilityvärlden använder sina egna vendettor på ett konstigt sätt. Fy fan säger jag. Var rak och ärlig istället.”

Jag har ju förstått nu att det handlade om mig. Men jag är fortfarande chockad. Förstår ingenting. Hur kan man få en diskussion om en matta till en “vendetta”? Jag ägnar mig inte åt personliga vendettor så jag vet inte, men jag tänker mig att de är just, personliga? Inte sakliga? Och vad är det som inte är rakt och ärligt med min fråga i Agilitynytt i Sverige?! Som sagt, jag fattade nada. Så jag reagerade inte nämnvärt, tänkte att de som påstod att det handlade om mig måste ha fått något om bakfoten. För ingen identifierar sig väl med en matta?!

Diskussionen som följer är halvbegriplig, trots allt. Det rör sig om funktionärer som är trötta efter flera dagar och vill ha bekräftelse, liksom. Absolut ingen diskussion om något underlag. Som sagt, begripligt men det försvarar verkligen inte något personangrepp. Personangrepp är ALLTID per definition fel. Vad du tycker om någons person är alltid ett dåligt argument kring vilken sakfråga som helst.

Sedan kommer det totala övertrampet. En person skriver:

“Jag är så jävla glad att jag inte är vän med idioten på FB eller i verkligheten.”

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det tar skruv, människor börjar strömma till Agilitynytt-trådens försvar. Förklarar att så många människor inte skriver vad de tycker i någonslags “personlig vendetta” utan att den här mattan varit på tal sedan den kom och många tycker nu att dess tid är förbi. Det är bara det tråden handlar om.

Men ingen tar ton och säger ifrån till personen som kallar mig för idiot. Istället får jag PM om att sätta mig över det hela, det är bara ett bevis på dåligt ordförråd och jada, jada.

Det är det inte. När man, som de här personerna gör, HELT UTAN SAKLIG GRUND, påstår sig känna till mina onda avsikter och tar sig friheten att kalla mig nedsättande saker på fejan så är det en del av den mobbning jag har varit utsatt för inom SBK i åratal. Och, lyssna nu, JAG TAR INTE SKITEN LÄNGRE!

Om du får för dig att kalla mig för idiot, hora, nolla, dumhuvud, störd etc på fejan eller någon annanstans kommer jag att bli så jävla arg att du kommer att tycka att det är för jobbigt för att utsätta dig för det fler gånger. Och du kommer tänka dig för innan du kränker mig, eller någon annan, igen.

Och du, du har demokratisk rätt att offentligt säga vad du tycker, diskutera och kritiser sakfrågor men INTE personer. Det kallas kränkningar och det är straffbart.

Kramkram och massor av smileys
/Mija

This entry was posted in Föreningsliv, Mobbning. Bookmark the permalink.

3 Responses to Att skilja på sak och person borde vara en ganska enkel sak

  1. chelseareyn0lds says:

    Bra skrivet!! STÅ PÅ DIG!!!

  2. Veronika says:

    Bra skrivet & tänkt Mija! Kramisar till dig ❤

  3. Sandra says:

    Det var värst vad laddat det ämnet var… Stå på dig iallafall, du har inte gjort något fel!

Leave a Reply

