Notes to self: Greg-kurs 2013


Jag kunde naturligtvis inte avstå när min favoritkursorganisatör arrangerade kurs i dagarna tre för min favoritinstruktör på mitt favorithundträningscenter. Och det hela blev precis så bra som man kan tänka sig. 🙂

Tänkte att jag skulle skriva ned och publicera mina “att tänka på”, när det gäller handling.

Det övergripande problemet är att jag inte riktigt vet vad jag hinner och vad jag inte hinner. Än mer störande är det att Greg kommer på smartare lösningar på banvandringar… Förstår inte riktigt hur man ska komma dit, liksom? Erfarenhet, såklart, men går det att skynda på utvecklingen?

JAG:
– Slarvar med positionerna i framförbyten, låtar armbytet vara signal istället för positionen. (På träning – ta i stöttan innan du snurrar.) Konsekvensen blir att serp.-positionerna blir svaga.
– Framförbyten görs med första steget vid bortre stöttan. LOP vid bortre stöttan.
– Slarvar med diagonaler i bakombyten, gör dem L-formade. Fullfölj diagonalen, särskilt på träning! Konsekvensen blir givetvis flickar.
– FB vid makarontunnlar, om det är svängen i tunneln som markeras ska bytet ske när hunden går in i tunneln.
– Jag slarvar fortfarande mycket med beslutsfattande (om vägval).
– Serpentin runt boxhörn – håll i in-armen över vägranslinjen.
– Dubblethreadle och dubbelpushar, mitt problem är huvudsakligen att jag inte startar kvickt ur de fasta positionerna.
– Push-serp, markera bara med ett ben. För viktskifte.
– Threadle: var närmare hindret. “Bakåtfoten” ska röras längs med hindret. I banor tenderar jag att inte fotarbeta utan bara pulla och flicka.
– Var fortsatt noga med att vända upp helt vid wrap och dylikt. Konsekvensen av att låta bli blir att hunden både blindbyter och skär in framför fötterna.
– När jag får bråttom med benen släpper jag tydligen armarna i serpentiner.

RASKEN:
– Serpentin runt boxhörn.
– Värde för in-armen.
– Styrka i upphopp. Två hindersövning. 5 dagar i veckan 150 reps, inför tävlingssäsong.

Bara fixa det där… så närmar vi oss kanske perfektion. 🙂

/Mija

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

