Alla tankarna på en och samma gång


Naturligtvis är jag väldigt, väldigt glad och lättad över att SKK/CS valde att bekräfta sitt tidigare beslut att flytta huvudmannaskapet för agility från SBK till en egen verksamhetsklubb under SKK. Beskedet nåddes jag av igår morse och det var såklart en underbar start på vad som kommit att bli en härlig hundhelg! (Runt om i landet skålades det i Kiviks cider. Vi firade såklart också igår.)

Fjant och jag var i fårhagen igår. Han började med att dra av sitt baby-blå valpkoppel, driva in ett gäng får i ett hörn och hålla dem där. Idag har han ställt en älg… Sammanfattningsvis är han fortsatt lätt och gullig och supersöt på alla vis. Och fortsatt väldigt intresserad av fä. Han är något att bita i där, det är ett som är säkert. Och han är en liten vallningsbegåvning, tycker jag.

FRIENDS-hoppet – nästa vecka är det meningen att jag ska “döma upp”. Ja, SBK har ju naturligtvis inte godkänt det (de svarar liksom inte på min ansökan) men det spelar ju mindre roll nu. Jag kommer att döma upp enligt konstens alla regler och överklaga SBKs “brist på beslut” (jo, man borde kunna göra det här för jag måste döma upp inom två år sedan jag dömde sist och SBKs svar har fortfarande inte kommit när det är en månad kvar). Jag har liksom “fixat” med tävlingen själv (med hjälp av goda vänner) eftersom jag verkligen ville arrangera den just som en slags manifestation mot mobbning. Överskottet kommer att gå till stiftelsen FRIENDS. Igår fixade kväll fixade jag och Maria det sista av administrationen. 🙂 Idag borde jag rita banor. Och egentligen VILL jag rita banor. Men jag har faktiskt grav prestationsångest. Så jag har inte ritat ett enda hopphinder ännu. 😉 Fjantiga jag.

Rasken och jag har varit och tävlat rally (avancerad klass) idag. Jag lyckades lämna banan innan målskylten, så vi blev diskade. :p Hur som helst så tycker Rasken att det är SÅ JÄVLA KUL med rally. Han tycker liksom att det är världens roligaste grej att gå fot typ. Redan när han var hos hundvakt i somras, som gått fot med honom och påpekade hur jävla road han är, bestämde jag egentligen att vi måste köra mer “fot-tävlingsgrenar”. 😉 I vårt fall rally och sök. Men nu ska det verkligen bli av! Det hela underlättas något av att jag faktiskt, äntligen, känner mig klar med grundträningen i agility med Rasken och agilityträningarna tenderar nu att kräva väldigt mycket planering och förberedelser för att bli meningsfulla – svårt att få till dagligen och jag tycker att det är viktigt att aktivera djuren varje dag.

Konkret så tänker jag mig att jag och Rasken ska:
– Träna fler rallybanor (och tävla mer rally – det är ett sätt att träna)
– Träna backandemomentet (rally)
– Träna agilitybanor och svårare kombinationer (gärna med coaches Eye – fortfarande ingen som har en surfplatta till salu? VILL HA!)
– Skott-träna (Rasken har varit öronbarn så jag känner tyvärr att jag måste köpa mig en starpistol… någon till salu? VILL HA!)
– Gärna köra sök någon gång ibland…

Jag tror att min ökade motivation för “bruksgrenar” delvis har med de politiska besluten att göra, faktiskt. Det känns liksom mycket roligare att göra bruksiga saker om det inte innebär att agilityn hålls som gisslan. Gissningsvis kommer det bli dyrt att tävla bruks när det får bära mer av sina egna kostnader, men det kan det vara värt.

Råttan då? Jo, hon hänger med! Har inte vågat köra henne så mycket då hon har en knöl i benet. Den visade sig dock vara godartad och varken jag eller veterinären kan se att den innebär några problem så vi ska sätta igång med lydnaden igen. Med fokus på… sitt. 😉 Kommer nog till och med anmäla till någon tävling faktiskt, sådan dåre är jag!

Skogshäng har vi hunnit med idag också. Hittade rätt mycket svamp, mesta jag hittat i år i Stockholmsområdet. 🙂 Både gul kantarell och trattkantarell. Tyvärr lyckades jag kliva ned (över knät) i ett jäkla kärr också, med högerbenet. Fastnade rätt bra. Och nu har jag ont i foten igen. Men det var härligt att spendera ett gäng timmar med hundarna i skogen. Och jag fick faktiskt hjälp av Rasken att ta mig loss. Hängde mig fast i hans halsband. ❤

På det hela taget får man nog säga att jag mår rätt så bra nu. Det har hänt massor av spännande saker även om jag inte hunnit blogga om dem. Ska/vill blogga ikapp a s a p. Ångesten består mest i att jag för tillfället gjort en time-out från SAgK. Jag mår för dåligt av den “överlappande” mobbningen från Stockholmsavdelningen, helt enkelt. Så jävla tröttsamt att de inte kan låta mig vara ifred. Problemet består i korthet i att några av de värsta mobbarna är medlemmar i SAgK. Och så mycket har jag lärt mig som att man inte kan leda en grupp i vilken man är mobbad. Jag trodde att jag skulle klara det i TG3 på Sthlmsavd. Det gick åt helvete skulle man kunna säga.

Alla tips om hur man kan hantera en sådan här situation (att vara mobbad och leda samtidigt) mottages tacksamt!

Annars har chocken av att de kunde vara så jävliga som de var i våras faktiskt börjat lägga sig. Det är skönt att tiden faktiskt läker alla sår. Men vad gäller det här har jag precis börjat läka, fram tills nu har jag faktiskt varit helt enkelt chockad. Jag kan inte förstå hur man kan göra som de gjorde? Man får liksom inte behandla människor så. (Å andra sidan får man inte föra register över romer heller.)

I övrigt har vi kuliga grejor på gång i SAgK. Nu närmast skålar vi i Kiviks alkoholfria cider på Ekelundsplanen imorgon (kom förbi vettja!) och snart är det final i “Pytteligan” som vi kör för XS-hundar.

Livet i övrigt tror jag har en del att erbjuda också. Jag är liksom, för första gången på länge, ganska… förväntansfull.

/Mija

This entry was posted in Agility, Bruks och lydnad, Diverse hunderi, Djur och natur, Föreningsliv, IRL, Mål och planer, Mobbning. Bookmark the permalink.

4 Responses to Alla tankarna på en och samma gång

  1. Hasse says:

    Jag instämmer också med en skål, äntligen blir det av.
    Kul att se du är tillbaka o skriver i din blogg igen.
    Uträknad är man ju inte först vid 10.
    Hade Hasse

  2. Erica says:

    Skönt att läsa att framtiden verkar ha ljusnat för dig =)

Leave a Reply

