Om jag ville ha huvudmannaskapet kvar i SBK…


Jag tycker ärligt talat lite synd om mina meningsmotståndare vars åsikter företräds högljuddast av folk som föredrar skrämselpropaganda. Tänkte därför att jag skulle skriva en liten text om hur man skulle kunna se på saken (som jag uppfattat att en del ser på saken i alla fall), något som kanske fler kan skriva under på än skrämselnamninsamlingen som kommit att kallas “Dalaupproret” och som innehåller ett gäng rena felaktigheter.

LÅT HUVUDMANNASKAPET FÖR AGILITY STANNA I SBK
Jag tror på en organisation som samlar flera grenar, som har kampglöd och identitet – SBK är agilityns naturliga hemvist!

SKK tog tillbaka huvudmannaskapet precis när det äntligen höll på att hända något. Det fanns förslag till omorganiseringar som skulle stärkt agilityfolkets möjlighet att påverka sin egen sport.

Det som återstår är att arbeta med värderingar, men det tror jag att SBK förstått nu, att många anser att man måste ta tag i:
– Alla medlemmars lika värde (oavsett vad man har i kopplet).
– Problematiken med att stå på flera ben (avelsansvar, utbildningsorganisation, tävlingsverksamhet, frivilligverksamhet o s v).
– Mobbningsproblematiken som är stor i alla hundorganisationer men otroligt stor inom SBK.
– Problem med en alltför auktoritär organisation där avvikande åsikter bestraffas.
– Bristande öppenhet och insyn.

Men, det gäller att tänka positivt, Rom byggdes inte på en dag, men visst går det att förändra en organisations kultur från grunden! Låt oss försöka!

/…så skulle man kunna skriva… hälsar Mija

This entry was posted in Agility, Föreningsliv. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

