Jag har blivit med BC. :)


milafjant

Idag när jag och Fjant träffade Gunvor och hennes kelpievalp Mila kunde vi såklart inte låta bli att tänka på det faktum att vi för femton år sedan hade en liknande situation. 1998 träffades jag och Gunvor och lät våra valpar leka. Jag hade min BC, Jojje och Gunvor sin kelpie Kasta. ❤

Efter Jojje blev det kelpie för mig. Framförallt för att Jojje hade så många fysiska sjukdomar och kelpien är en så frisk ras, till en början. Men sedan så kom jag att älska kelpien, och den kommer för alltid att vara "min" ras.

Det finns dock annat som spelar in i livet. Förutom att kelpien är min ras så har jag ett krävande jobb och ett, i övrigt, ganska så rikt socialt liv.

Vad gäller agilityn så borde jag ha skaffat en ny hund för länge sedan. Råttan är 12 och Rasken är 7… Saken är dock dels att jag faktiskt satsade på ett "normalt" liv en del. Mitt ex och jag förlovade oss till och med och diskuterade att bilda familj. Det hämmade hundtankarna. Dessutom (ähum, framförallt) är jag fortfarande inte helt nöjd med Raskens grundträning, även om det tar sig. 🙂 Vi blir nog "klara" i år.

Jag har haft lite olika "linjer" vad gäller hundtankar. Det här är vad jag vill ha i mitt hundliv:
1. Kelpies!!!! Gärna en tik (för att passa in i flocken) nästa gång och då behöver det nästan vara en medium…
2. En "liten" att springa agility med… Jag har väl lite snöat in på dansk-svensk men nu har min mor och syster skaffat en "Cavapoo" som jag och min syster liksom "delar" tränings- och tävlingstid med så det får duga för behov två. 🙂
3. Jag har länge velat kunna valla… Min förra BC, Jojje, och jag klarade inoff VP (KM i Skaraborgs Aktiva Vallare) men när det kom till off. tävling gick det dåligt (på grund av mig) och innan vi fick ordning på saker var Jojje sjuk. 😦 Att skaffa vallhund igen har stått på min "to-do-lista" men jag tänkte mig kanske en snäll omplacering eller något…

Nu har det dock blivit så att ingen av de Kelpie-kombinationer jag spekulerat i har blivit något av. Efter midsommarhelgen fick jag med mig en BC-valp hem för träning.. och han var fin! Och jag fick ett erbjudande jag inte kunde motstå. Så nu är han min, Fjant!

Om vi följer mönstret blir min nästa hund en valp efter Mila. 🙂 Kelpies är absolut min ras. Utan tvekan. Men som individ gillar jag verkligen Fjant (efter trollet i Trolltyg i tomteskogen) och jag hoppas och tror att vi kommer att få det bäst tillsammans. 🙂

/Mija

This entry was posted in Agility, Diverse hunderi, Familjärt. Bookmark the permalink.

3 Responses to Jag har blivit med BC. :)

  1. Jenny says:

    Viket härligt namn!

  2. creativedogs says:

    Grattis till lilla Fjant:)

  3. Sara Jansson says:

    Grattis till Fjant BC:n med cooooolaste namnet =)

Leave a Reply

