Det var inte jag, det var hen också!


Fick för mig att jag skulle skriva något om vad som får människor att bete sig inhumant. Något som fint heter “moraliskt disengagemang”. Enligt vetenskapen handlar det om:

1. Målen helgar medlen – jämför med olika typer av terrorattacker och dylikt. Det jag vill uppnå är så viktigt att /vissa/ männsiskor är värda att offra.

2. Förskönande omskrivningar – vi skojar ju bara… Har du ingen humor?

3. Fördelaktiga jämförelser – jag menar, de i sexan stoppar ju folks huvuden i toalettstolen, vi har ju bara retas lite.

4. Ansvarsförskjutning – jag gjorde bara som ordföranden sa.

5. Ansvarsdiffussion – det är väl inte mitt ansvar, varför ska just jag agera?

6. Förbise eller förvränga konsekvenserna – det är min skyldighet att anmäla, SKK kommer ju att utreda sedan…

7. Dehumanisera offret – hen är ju sjuk i huvudet… judar är råttor (nazityskland)

8. Skylla på offret – som hen beter sig…

Upptäcker du något av ovanstående resonemang i din närhet – ta tag i det omedelbums!

Kramkram och tusen smileys
/Mija

This entry was posted in Mobbning. Bookmark the permalink.

2 Responses to Det var inte jag, det var hen också!

  1. Tina says:

    Ord som får mig att verkligen tänka till.
    Jag hoppas innerligt att jag aldrig har gjort någonting av detta.
    Lika mycket som jag hoppas att jag – om jag ser någonting av detta – i den stunden, är modig nog att säga ifrån…

  2. Teresa D'Angelo says:

    Åh vad bra! Det här borde man skriva ut och sätta upp i fikarummet på jobbet, skolans klassrum eller var som helst där folk samlas. Hela tiden aktuellt och mkt viktigt. Tack att du delar!

Leave a Reply

