Att leva med en tolvåring <3


En extra applåd för den här hunden, den är tolv år, sa lydnadsdomaren i söndags. Bästa Råttan fyllde faktiskt hela tolv år i fredags. Visst märks det. Särskilt på balans-sinnet i vardagen (inövade “moment” går fortfarande fint) och på att hon spyr om hon inte får mat i precis rätt tid.

Födelsedagen firades med Råttans favoritsysselsättning – mat! Hon fick både katt- och hundmat och dessutom gjorde jag hemmagjorda viltköttbullar åt henne. Och så fick hon jack-pott för enkla trick. Hon var nöjd. 🙂

På söndagen tävlade vi alltså lydnad. På det hela taget gick det bra, fin attityd, trevlig dag, hyfsade betyg. Men vi gjorde ett stort misstag var, jag och Råttan. Själv gick jag åt fel håll i Zat. Så att det blev ett U… typ. *roll*

Råttan ville som vanligt, på tävling nuförtiden, inte stanna i rutan. 😦 Goda råd är dyra! Jag vet inte alls vad jag ska göra. Men tillsvidare skiter jag i att träna någon annan lydnad än rutan. Det är ändå ingen idé om vi inte får till det där. Tur att rutan är ett kul moment i alla fall. 🙂

Strax efter applåderna hämtade vi Rasken och gick på promenad. Ganska snart såg jag hur Råttan, som en sökhund av rang, vädrade in något till höger om grusvägen. Och så drog hon! Säkert trettio meter in i skogen, jag och Rasken efter. Där undvek hon skickligt en kvinna som försökte sparka undan henne och de två hundarna i sällskapet (två stora, svarta saker). Tillslut valde Råttan att komma till mig (jag ville inte gå fram med Rasken) och hon spottade ut bullpappren genom mungipan medans jag försökte be om ursäkt.

Grattis Råttan.

För det mesta min bästa vän.

/Mija

This entry was posted in Bruks och lydnad, Familjärt. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

