Koncentration som agilityhandler


Jag har alltid haft vissa koncentrationssvårigheter. Särskilt om det är för tyst. Då kan jag höra en knappnål falla. Jag måste ha ett “bakgrundsljud” liksom. När jag pluggade hade jag alltid TVn på utan att titta (radion stör för mycket, man börjar lätt fokusera på den men TV utan att titta blir bara ett ljud). På sistone, på grund av stress säger min läkare, har jag fått så stora koncentrationsproblem att jag inte riktigt lägger saker på minnet. Och det här är dåligt när man ska minnas banor – något som förr har gått fort och lätt men nu är en ansträngning. För mig hjälper det jättemycket (för koncentrationen) med musik även i samband med agilityträning.

Har du som läsare några konkreta tips? Skriv gärna en kommentar!

En annan sak är var man har sin koncentration under själva loppet. Jag tycker nog att jag både normalt och nu är ganska duktig på att fokusera på vad jag gör, att vara här och nu. Men även i agilitylopp kan jag ibland störas av plötsliga ljud i en i övrigt tyst miljö. Höga skratt, gälla utrop eller andra plötsliga ljud stör något ofantligt. Nu är detta ju lyckligtvis ett större problem på träning än tävling.

Något jag däremot tycker är ett problem är hur mycket koncentration jag, när jag kör med Rasken, fortfarande lägger på mina uppgifter. När Råttan och jag kör en bana så fokuserar jag på två saker – vart banan går och att hålla kontakt med Råttan – HUR jag ska göra går automatiskt. Så är det inte med Rasken. Det är som att jag har en lång rad uppgifter att tänka på.

Antar att lösningen är att träna mer, oftare och hårdare. 😉

Tjing! /Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

One Response to Koncentration som agilityhandler

  1. Emma says:

    Att träna hela banor är framförallt något man kan göra om man vill träna upp koncentrationen och minnet. Ofta bygger man bara upp en kort kombination av hinder men när man sedan kommer till tävlingsbanorna, och gärna i de lite högre klasserna, så blir det allt tuffare både för hunden som föraren att lyckas hålla koncentrationen genom hela banan. Själv brukar jag alltid memorera banan först för att sedan gå den några gånger för att avslutningsvis försöka se banan framför mig och memorera alla svängar och byten. Men det är som sagt inte lätt! Det blir inte heller lättare med en snabb hund 🙂

Leave a Reply

