Balans, check!


Jag minns när jag läste systemvetenskap på Högskolan i Skövde. Mina studiekamrater ifrågasatte hur sjutton jag kunde ha tid att ha hund med allt plugg (jag ifrågasatte, tyst, hur det gick med deras sjutton ungar… med arton olika fäder… nä, jag skojar bara). På brukshundsklubben undrade de hur jag kunde hinna med plugget… 😉

Jag gillar faktiskt verkligen att ha en hel del att göra. Och jag tror på dem som påstår att man inte blir sjuk av stress utan av krav (eller rena trakasserier). Samtidigt har jag varit tvungen att fundera en del över det här med balans i tillvaron.

Just idag har jag mått riktigt bra. Och när jag summerar dagen i hälsokalendern jag fått kan jag checka för detta idag:
– Motionerat. Check! Body pump blev det idag.
– Sovit 7-8 timmar. Check! Det är sällan några problem… 😉
– Ätit nyttigt. Check! Faktiskt.
– Egentid (vilket jag översatt till hundträning, korrekt?). Check! Var i ridhuset i Solna och körde ett roligt lydnadspass med Råttan och ett nyttigt bakombyte-på-makaron med Rasken.
– Egen punkt (i vilken jag fyllt i boendesituation/ekonomi). Check! Idag har jag både ägnat väsentlig tid åt hemarbete och diskuterat ekonomi med min inneboende.

DESSUTOM har jag gjort en riktigt bra arbetsdag idag. TROTS att min jävla lap-top kraschade och jag var tvungen att lämna iväg den på restaurering osv. Jobbdagen började med att svara på en massa mejl och grejor här på morgonen och eftermiddagen inleddes med ett möte med en kollega som jag håller kurs ihop med och vi fick gjort det som var tänkt. Resten av arbetsdagen ägnade jag egentligen åt att tänka på ett problem och jag kom tillslut fram till hur jag skulle lösa det. Jag är nog fan särskilt nöjd med att jag avsatte tid till att just tänka.

Dessutom var min doktorandkollega snäll nog att låta mig tänka högt för att bekräfta mina tankar. Den sociala biten har jag för övrigt också skött idag liksom den “känslomässiga”. Tog en härlig lunchprommis längs Huvudsta strand. Tittade på svanar och gräsänder.

Pratade bort en ansenlig mängd tid med kurskollegan nämnd ovan och “fikade” (på banan och filmjölk) med nästa kollega nämnd. Dessutom var jag allmänt (helt spontant) social med vår IT-konsult som jag mötte upp för att hen ska göra ett försök med krashade datorn, med den ansvariga för träningen på Solna ridskola, med vårt nyförvärv i SAgK och med min käre inneboende som kommit tillbaka efter julfirande i Frankrike.

Hela dagen kändes så jävla bra. Min slutsats är att jag mår bra när jag får saker gjort och av att umgås med andra människor.

Nästa steg är att förlåta mig själv de dagar jag inte orkar. (?)

Ytliga människor har ytlig ångest.

Kram Mija

This entry was posted in Agility, Bruks och lydnad, Föreningsliv, Jobb, Mål och planer, Mijas träning. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

