Hunden på vänster sida och geväret i höger hand?


Ärligt talat, är det inte lite förlegat det här att ha hunden på vänster sida i ett land med högertrafik? Sedan jag började träna Rasken för rallylydnadens avanceradeklass och för att få bättre cirklar (grundövning för agility), eller ja, sedan jag började försöka införliva “högerfoten” (som jag kallar “hand”) i vardagen för att få rallyavancerad och cirklar gratis – så har jag märkt hur mycket människor uppskattar att jag tar över hundarna på höger sida vid möten. De till och med stannar och tackar! Typ: – Vilka väluppfostrade hundar och TACK för att du går över på rätt sida, det är så många hundmänniskor som går rätt mot en!

Varför? Jo, för att vi ska ha hundarna på vänster sida. I ett snödrabbat Stockholm med trånga plogade stigar leder hundägarnas vänstertrafik till onödiga konflikter med övriga flanörer!

Kan man inte bara få välja om fotgåendet ska vara på vänster- eller högersida? Som det är nu drabbar lydnadstävlandet miljoner människor som lär hundarna fritt följ på ett sätt som inte passar i vardagen. Helt i onödan. För de flesta av oss bär, gudskelov, inga gevär.

/Mija

This entry was posted in Agility, Bruks och lydnad, Diverse hunderi. Bookmark the permalink.

4 Responses to Hunden på vänster sida och geväret i höger hand?

  1. Malin Tångring says:

    Fast för gångtrafikanter är det faktiskt fortfarande vänstertrafik som gäller. Dock är det få som verkar känna till det, folk går lite hursom vilket gör det lite besvärligt när man ska mötas…

  2. lydiaodingo says:

    Jag har också drabbats av detta fenomen. Det riktigt intressanta tycker jag är att vänstertrafik verkar gälla för gångtrafikanter i hela landet förutom just i Stockholm. Där verkar det som om det finns någon tyst överrenskommelse om att det är högertrafik som gäller?!

  3. Jo says:

    Det är vänstertrafik när man promenerar på en väg där det inte finns bilar, eftersom det där är viktigt och vettigt att gå så att man möter bilarna istället för att bli omkörd bakifrån. På gångvägar, trottoarer och cykelbanor upplever jag däremot att de allra flesta håller höger.

    Slutsats: rallylydnaden är nåt på spåren när den kräver att hunden ska kunna båda, för oavsett så är det ju trevligast och trafiksäkrast om hunden går närmast vägkanten vid möte.

  4. Annsofi says:

    Ha! Jag trodde att jag var ensam om dessa tankar. Särskilt irriterande är det när mötande håller åt höger men har hunden på vänster sida. Om jag har mina på vänster sida kan det uppstå en hel del intressanta situationer. Oavsett vilken sida man väljer att ha hunden på ska den ju ändå kunna gå fint.

Leave a Reply

