Har män större auktoritetstro än kvinnor?


Jag har haft anledning att fundera över om det är så att män har större auktoritetstro än kvinnor? Utifrån mina erfarenheter verkar det faktiskt så. Kan det månne bero på att de har så mycket större chans att bli och förbli auktoriteter?

“Jag förlitar mig till att de som är valda att tillse att regler följs – också gör det.” Så skrev en, i mina ögon enfaldig, manlig agilitydomare med stor makt i SBK i våras. Detta var hans svar när några kollegor (även manliga ska tilläggas för ordningens skull) blev upprörda och oroliga då jag avauktoriserades som agilitydomare med motiveringen att jag blivit anmäld, utan att saken i fråga utreddes och utan att det hade någon som helst koppling till min domargärning mer än att en av anmälarna är, mycket sparsamt, tävlande på låg nivå.

Slutsatsen var enkel: Det räcker att en agilitytävlande anmäler en agilitydomare för att denna ska bli avauktoriserad.

Herr Med Makt ovan tyckte inte att detta var ett problem tydligen – för han litade på auktoriteterna. Ett sådant resonemang har jag, faktiskt, aldrig hört från en kvinna, i något sammanhang. Har du som läser detta gjort det? När jag nu identifierat detta som ett möjligt samhällsproblem ser jag det överallt, faktiskt. Och alltid är det män, aldrig kvinnor, som står för dylika resonemang.

Bara för att nämna ett annat exempel, i mobbningen mot mig, så var det en man på Stockholmsavdelningen som sa något dylikt när styrelseimitatörerna 2010 drog igång häxjakten genom att bryta ett avtal med mig som instruktör och försöka få mig utesluten ur SKK – mobbningen var så ny då att många fortfarande orkade reagera. Många av dem med mycket större erfarenhet och kompetens än dem som satt i “styrelsen” (som mer agerade mobb än styrelse), men trots detta litade han blint på styrelsen – de var ju ändå styrelse! Att de var tillsatta sedan någon månad och höll på att riva upp fullt fungerande verksamheter på klubben som drivits under ett stort antal år av kompetenta engagerade människor bortsåg han ifrån.

Jag undrar vad han tänker om det nu, förresten. Med facit i hand höll Stockholmsavdelningen på att gå omkull 2010 rent ekonomiskt på grund av de skador denna styrelse ställde till med och man gjorde sig av med så mycket kompetent folk att vissa delar av verksamheten fortfarande inte gått att bygga upp igen. Hade de fortfarande rätt, styrelsen 2010, för att de var styrelse? Årets styrelse (2012) i Stockholmsavdelningen har motsatt åsikt – de tycker inte att jag ska uteslutas som medlem i SKK (ja, vice ordföranden står ju bakom okynnesanmälan så hon tycker det och en person till ur styrelse har stöttat skrivelsen), men styrelsen står inte för det. Hur får Mannen ihop det här? Om styrelsen har rätt för att den är styrelse, hur blir det då när två styrelser tycker helt olika i samma fråga?

Mija funderar…

This entry was posted in Agility, Föreningsliv, Mobbning. Bookmark the permalink.

22 Responses to Har män större auktoritetstro än kvinnor?

  1. Det är möjligt att du har rätt generellt. Men i exemplet med din agilitydomaravauktorisation var det åtminstone fyra personer av kvinnokön som uttryckte samma åsikt som den man med makt du refererar till. Har du glömt dem?

    • Mija says:

      Nej, men jag tycker faktiskt inte att det var samma åsikt de uttryckte. Har läst om all korrespondens och de var fega, visst, men de skrev inget i stil med att de litade på att de som bestämmer har rätt för att de bestämmer.

      • Mija says:

        Tar tillbaka det där med att de skulle vara fega alla fyra förresten. En av dem skrev ju till exempel bara att hon inte gillade vissa formuleringar utan att alls uttrycka något ställningstagande i sakfrågan, så om henne kan jag/vi inte säga någonting som jag ser det.

  2. cecilia says:

    Jag tror att du har helt rätt i det du skriver i första stycket, men jag tror att det gäller både män och kvinnor. Personer som har större chans (och en vilja) att bli och förbli auktoriteter har större tro på sådana.

    • Mija says:

      Min uppfattning är också att kvinnor som är auktoriteter vet att de inte är självklara i den rollen och därför inte går i den här fällan.

  3. Camilla Brundin says:

    Jag antar att jag är en av de “fega” domarna, Mija! Du anklagar mig för att inte stå för det jag tycker, tänker och säger men det är inte sant! Jag står för att jag inte skrev under Ninnies upprop! Jag hade ingen dokumentation som satte mig in i vad saken gällde och jag ifrågasatte starkt om man som domare och instruktör med förtroendeuppdrag för SBK kan och ska uttrycka sig på det sätt du har gjort i sociala medier kring SBK som organisation, dess representanter samt nu även domarkollegor!

    • Mija says:

      Du antar väldigt mycket, Camilla. Var anklagar jag dig för något? Det verkar som att du och Ninnie har något otalt – gör gärna upp det, men INTE på min blogg. Och, ett hett tips, kasta inte sten i glashus!

    • Mija says:

      Tillägg: Camilla skriver “Du anklagar mig för att inte stå för det jag tycker, tänker och säger men det är inte sant!” – har jag anklagat någon för det? Var?

      Camilla, förresten, jag ångra mig igen – lägg ned stridsyxan och ha en god jul istället, tycker jag. Jag tycker i alla fall att DU är en jättegod representant för SBK! 🙂

      • Camilla Brundin says:

        VAR du anklagar mig? I min mail. Igår: ” jag är jättetrött på att du aldrig står för någonting du gjort och sagt utan bara skyller på alla andra”! Och: – Nej, jag har inget, absolut inget otalt med Ninnie! I så fall hade jag tagit det direkt med henne. Via telefon!

    • Mija says:

      Camilla – jaha, om det är DET du pratar om, vad jag skrev om i gårdagens mejl, så förstår jag varför jag inte förstår vad du skriver ovan – melet jag skrev igår till dig har INGET att göra med den här bloggen. Det enda jag ville ha fram med mina mejl till dig är att jag önskar att du lämnar mig ifred (det hoppas jag framgick!?). Jag är jätteointresserad av konflikter i det svenska mediumlandslaget i agility och dess hangarounds, på riktigt. Jag har ett djupt engagemang för det svenska agilitylandslaget och hoppas att fokus fortsätter att ligga på att prestera så bra som möjligt. Att representera landet på ett så bra sätt som möjligt. I världens bästa sport.

      Den fråga du nu försöker göra offentlig vill jag faktiskt helst inte göra offentlig, då det handlar om det svenska agilitylandslaget och jag tycker att det är heligt att konflikter inom landslaget hålls just där. Jag har inte bett om att bli indragen i dessa konflikter men så har ändå skett. Men jag vill inte. Kan ni inte bara låta mig vara?

      Jag läser aldrig Gudrun på bloggen (för övrigt sa SBKs ordförande att Gudruns blogg är ett problem för att folk känner sig illa behandlade när jag träffade honom i september), jag har dolt er från facebook… o s v. Vad händer? Jo, du kontaktar mig på min jobbmejl!?!? Jag vill inte ha med ert tjafs att göra! Tack på förhand! God jul!

      • Camilla says:

        OMG! Du är bara för mycket! Lämna gärna mediumlandslaget utanför. Där finns inga och har aldrig funnits några konflikter!

    • Mija says:

      Men, Camilla, jag trodde att det var det du anklagade mig för på mejlen? Den där konflikten i mediumlandslaget? MEN DET ÄR JU DET HÄR SOM ÄR PROBLEMET: du går på mig på mejlen för något du har HÖRT att jag har skrivit. Precis som Jenny Morales skriver här att hon HÖRT att jag har skrivit att hon är sverigedemokrat. Kan man inte bara be den som pratar skit om vad någon annan har skrivit att skaffa fram ett citat av detta istället för att börja anklaga den PÅSTÅDDA författaren till den PÅSTÅDDA texten i dennes blogg på ett helt annat ämne?

      SLUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      GOD JUL!

  4. Mija says:

    En liten kommentar på förekommen anledning: SBK släpper alltså inte informationen om varför jag är avauktoriserad till någon, inte till mig heller. Detta gör det hela till helt rättsosäkert, jag kan överklaga men jag vet inte vad jag ska överklaga för man har inte klart uttryckt anklagelsen. Man kallar det “sekretess” och därav kommer alla dessa rykten som till exempel det Camilla ger uttryck för ovan. OM det var så att jag är avauktoriserad för att jag uttryckt kritik mot agilityns huvudman skulle SBK vara farligt ute. Men som Camilla själv skriver har inte heller hon fått tagit del av någon dokumentation så det hon skriver är bara skitsnack även om det säkert är närmre källan än många andra med tanke på att hon är representant för SBK.

  5. jennymorales says:

    När du ändå är i så god julanda Mija kan du väl passa på att vidarebefordra det mail du tydligen ska ha skickat ut till folk i sthlmsavd. tg3mailinglista där du insinuerar att jag är sd-anhängare och skattefuskare.. Jag skulle faktiskt vilja läsa det själv och se vad som egentligen står. Typ om det är så illa som det verkar. Eller så kan du direkt dementera det du skrivit till alla på den listan och påstå att du var lite förvirrad när du skrev det eller hade dåligt minne. Ursäkter mottages för någon skattefuskande sdanhängare är jag sannerligen inte. Jag tog själv bort dig från Facebook. Inte du. Jag är totalt ointresserad av diskussioner, jag vill bara se det där mailet. Tack!

    • Mija says:

      Hej Jenny, ärligt. Trehundraprocent. Jag har inte skrivit något sådant. Herregud. SD-anhängare!!!!!!!!!!!???????? VA? Jag lovar och svär, jag har inte skrivit något sådant. Däremot bedrivs det en ganska omfattande förtalskampanj mot mig, som du kanske vet. Där man för övrigt också har ringt upp Camilla och sagt att jag skrivit saker i mejl som jag inte skrivit. Skulle gärna fortsätta denna diskussion men gärna privat. Jag är dock helt säker på att jag tog bort dig från facebook. Men det spelar ingen roll, vi verkar ju vara överens om att vi inte är överens. 😉 God jul! /Mija

      • jennymorales says:

        Ja jag tyckte det lät lite konstigt. Får se om jag får tag i mailet, om det ens finns. God jul

      • jennymorales says:

        För övrigt har jag inte anklagat dig utan jag ställde en fråga där jag bad om ett mail. Du har svarat och jag är nöjd. Jag är sydamerikanska och därför ter sig påståendet någorlunda mystiskt. Det där med skattefusk får du dock förtydliga lite bättre en annan gång. Nu ska jag kolla på film. Chao

    • Mija says:

      Jag är alltså helt säker på att jag inte skrivit så. Om du får tag i något där någon kan tro/tycka/tänka att det står mellan raderna får du gärna skicka mig det, så att jag förstår vad som gått så fel. Jag har i alla fall ALDRIG tänkt tanken. /Mija

      • Mija says:

        Alltså, jag känner inte till att jag anklagat dig för skattefusk heller!? Men det verkade på något sätt ändå rimligare. 😉 Jag menar, vem har inte skattefuskat någon gång? Anlitat lillasyster för städning mot en hundring? (Säger INTE att du har gjort det.) Det där med SD-anhängare var så over-the-top på något sätt att jag liksom, faktiskt, tappade hakan. Var får folk allt ifrån?

  6. Mija says:

    Har skickat ett mejl nu där jag skrev att jag inte påstått att du är sverigedemokrat. Insåg i efterhand att jag kanske borde ha lagt till att du inte är det också. Fast med tanke på hur mycket folk läser mellan raderna borde de kanske ha fattat det? 😉 God jul, igen.

  7. Jenny says:

    mitt inlägg kommer inte med..försöker igen. Till vem är det du mailat? Förstår ingenting.
    Det enda jag kan tänka på gällande skatt är när instruktörer kommit från utriket och då skattat i sina hemländer. Alla kurser jag var involverad i hade deltagare från klubben och var riktade mot klubbkamrater, , Utom en endaste person utifrån som fick en plats, Skitsamma det är gammal skåpmat och ense blir vi hur som haver inte. Dessutom är det svårt att minnas såvida jag inte går in i min gamla yahoomail, Är kass på att rensa min inkorg;-)

    • Mija says:

      Jag censurerar aldrig något om det inte är något personangrepp mot någon annan än mig själv så om du har problem kan du alltid mejla så lägger jag in kommentaren – oavsett innehåll. Du skriver tidigare att du inte vill ha diskussion men jag tycker att just diskussion är kul så jag välkomnar oliktänkande.

      Om du menar vem jag mejlat nu så mejlade jag “agilityavdelningen” så det mejlet har nått agilityaktiva i Stockholmsavdelningen. Det där med skatten du diskuterar låter ju helt okej!? Jag är osäker på vad vi pratar om nu? /Mija

Leave a Reply

