Måste män ha kött för att bli mätta?


Varför tror många män att de inte kan bli mätta om de inte får en del kött på tallriken? Som i så mycket annat är det könsmaktordningen som spökar, lärde jag mig idag på en föreläsning som handlade idéhistoriskt och genusperspektiv på rovdjur, inklusive köttätande och sexualitet (vilka är intimt förknippade).

I am Man

Så här har det varit historiskt: den som är mäktig äter kött. Adeln snarare än bönderna. Kungarna sköt björn och ville utrota vargen som var en konkurrent om högviltet (känns det igen?).

Att det är just män, och inte kvinnor, som hävdar att de måste ha kött för att “överleva” är ur detta perspektiv inte så konstigt.

/Mija

ps. Alla från fejsboken – kommentera gärna här, så att alla kan se, fejjan är så “anonymt” i jämförelse.

This entry was posted in Djur och natur, Jobb, Varg. Bookmark the permalink.

3 Responses to Måste män ha kött för att bli mätta?

  1. lojs says:

    Jag skulle inte klara mig särskilt länge utan kött, känner mig rätt kvinnlig ändå. Köttet har för mig alltid varit det godaste maten, allt annat trevliga tillbehör brevid köttet. Det är väldigt få helvegetariska rätter som jag klassar som “mat” för egen del. Och ingen rätt alls som är helvegansk vad jag kan komma på i alla fall.

    Så jag hör nog till karlarna som behöver kött för att “överleva”, mitt kön till trots. 😉

  2. Hedvig says:

    I min flock är det bara hundarna och katterna som äter kött varje dag. Jag är helvegetarian och min sambo (som var helt köttätare innan vi träffades) har anpassat sig (helt utan tvång och hot från min sida) och nu väljer han ganska ofta vegetariskt när vi äter ute eller beställer hem mat. Vi lagar dessutom enbart vegetariskt hemma även om jag veckopendlar och han faktiskt skulle kunna laga kött när jag är borta.

    Tror att det i hög grad är en fråga om inställning även om jag vet en och annan som har testat att vara veggo men börjat med kött igen för att det faktiskt inte funkat.

  3. Jag skäms när jag ser annonsen – Det är pinsamt att någon (förmodligen korrekt) tror att den kan funka 2012.
    MEN – jag måste erkänna att jag är animalian. De grönsaker, frukter och rotfrukter jag kan tänka mig att äta är lätt räknade. Jag har ofta blåsor i munnen, både frukt och grönsaker svider hur jag än försöker svälja dem rakt ner i halsen… Men det är klart, några år i ett centralafrikanskt flyktingläger i skulle säkert bättra på min aptit. Frågan är om jag är grabbig eller bortskämd 😉

Leave a Reply

