På hundfronten


Rasken

Columna Vertebralis-Cocc V-D ,-2012-12-04-12_58_33-687

Plask har inge vidare flyt just nu. 😦 Han har brutit svansen och har öroninflammation (igen). Blir inte mycket tävlat den närmaste månaderna med andra ord. Eller, ja, han går inte regelbundet på någon medicin utan jag sätter in vid behov men min ekonomi tillåter inte både det och att chansa på att han inte är under någonslags karens då dyra tävlingar i Långtbortistan går av stapeln.

Träna kan vi i alla fall göra då och då. Särskilt tränar vi agility. Vi har också tränat rallyns avancerade klass en gång så nu är vi anmälda till tävling. Skulle nog varken skada agilityn eller rallyn om vi tränade flick och cirklar/följa på höger sida någon gång… I övrigt skulle jag såklart gärna vilja träna bruks och hantering men det skiter sig lite av flera skäl. För det första tänker jag att jag, som så många andra, ska gå ur SBK på grund av hur man behandlar agilityn, demokratin och enskilda medlemmar med oönskade åsikter. För det andra gör Raskens fysiska åkommor det hela lite svårt. I brukset skulle jag behöva skott-träna, men det funkar inte riktigt med öroninflammation… Hanteringsträningen funkar riktigt bra i “vanliga människomöten” (illustreras med en bild från träning med en arbetskamrat på konferens nedan, nosdutt när man kommer in i rummet) men att avancera känns inte helt rimligt med bruten svans.

dutt

Råttan

rattasimmar

Råttan, då? Jo, vi kämpar på med lydnaden, med sinande entusiasm. 😉 Fast träningen är fortfarande rätt så kul. Hade nästan lagt ned agilityn då Råttan fick ta över Raskens fys-check-och-sim-tid som han hade vunnit (man får inte simma när man brutit svansen, såklart). Fick nästan lite skäll för att Råttan är så omusklad – det finns ingen anledning att pensionera den här hunden, sa de! Jag har aldrig haft en frisk gammal hund förr och trodde lite att jag gjorde henne en tjänst när hon fick ta det lite lugnare. Nu blir det skärpning.

Jag och Veronica har bestämt att dedikera nästa träningspass för hoppteknik för gamlingarna. 🙂 Det är en bra början i alla fall.

/Mija

This entry was posted in Agility, Diverse hunderi, Familjärt, Rally. Bookmark the permalink.

2 Responses to På hundfronten

  1. Men stackars Rasken :/ Hur lyckades han bryta svansen?

Leave a Reply

