Mera utfrysning på SBKs _ _ _ _ _ _ _ _ _avdelning


Det enda som är värre än att själv frysas ut är att bevittna när andra blir utfrysna. Det gör mig så heligt förbannad! Jag blir så arg att jag inte vet vad jag ska ta mig till, faktiskt. Men när jag lugnar mig inser jag att, jo, det finns något jag kan göra – jag kan berätta. För i sådana här situationer finns det inget annat än diskussion och igenkännande som hjälper.

Än värre är det att bevittna utfrysning när det, som i det här fallet, leds av en människa som ska kallas för utbildningsledare! I det här fallet ordföranden för Kommittén för träning, utbildning och fortbildning (TUF) på SBKs Stockholmsavdelning. Hen är alltså högsta hönset för träningsgrupperna i agility på klubben. Hör nu och häpna…

Denna människa, som alltså ska leda och förvalta arbetet med träningsgrupperna, var i våras med i TG1, träningsgruppen för klass ett ekipage på klubben. (För dig som inte känner till TG-systemet rekommenderas verkligen att läsa informationen i länken, det är ett ganska speciellt koncept som tills helt nyligen varit ganska framgångsrikt.) I TG1 ställde hen till stora bekymmer genom att ta med sig någon eller några nyvunna kompisar och träna långt före den aktuella träningen – så att de var klara när själva träningsgruppen började. Syftet med detta känner jag inte till, men givetvis ledde det till en del ledsna miner bland dem som inte fick inbjudan till den tidiga träningen och inte hade så mycket sällskap när den egentliga träningen började… Till hösten vart denna människa “uppflyttad” till TG2.

Och… historien upprepar sig! Ny grupp med andra ord men högsta hönset för träningen på Stockholmsavdelningen bokar tid för sig och sina vänner i Väsby-hundsportcentret – PÅ DEN TID SOM TG2 TRÄNAR!!!!!!! I realiteten har de alltså flyttat in TG2 inomhus – men alla i TG2 är inte välkomna! Ett par personer fick inte inbjudan.

*SICK*

Jag vill ställa den här människan samma frågor som jag ställde barnen på dagiset jag jobbade på för några år sedan:
– Hur skulle du känna om någon annan gjorde så här emot dig?
– Hur tycker du själv att det här blev?
– Om alla betedde sig som du gör, hur skulle det då bli?

/Mija

This entry was posted in Agility, Mobbning. Bookmark the permalink.

17 Responses to Mera utfrysning på SBKs _ _ _ _ _ _ _ _ _avdelning

  1. Tina says:

    Detta är så skitigt och fult och urbota korkat! Att inte ledningen i SBK sätter stopp för den här typen av elakheter, det kan jag bara inte förstå.
    Jag är sorgligt nog glad, att det mitt i skiten finns en Mija, som inte låter orättvisor och elakheter passera obemärkt.

  2. Anna says:

    Hej Mija!

    Ser på ditt blogginlägg att det finns stora missförstånd. Om du vill veta mer om vad som egentligen hänt, ring mig gärna. tel 0756405240.
    Vänliga hälsningar Anna Selqvist, sammankallande till lagträningarna i Väsby.

    • Mija says:

      Hej Anna, jag har inga problem med att prata med dig om detta men har heller inget behov av det, jag struntar faktiskt lite i vad som var tanken.Jag tycker att det är handlingen och konsekvenserna som räknas – alltså finns inte mycket för mig att missförstå. Alla utom ett par personer fick inbjudan till inomhusträning som går på samma tid som TG2. Och ni lämnade ett par personer ute i kylan. Det är fakta. Det här är inte min sak, men jag har hört att efter mitt blogginlägg har en av de utfrysta fått en ursäkt. Och det är bra, om det inte var meningen är det såklart bättre än om det var det. Allra bäst vore om dagisprincipen gällde – bjuder du in de flesta till en aktivitet så bjuder du in alla! På tisdag ska jag skriva om vad som faktiskt är min sak vad det gäller TUF-ordförandens utfrysningsframfart. /Mija ps. En sak gör mig dock nyfiken, hur kan ni ha agilitylag med blandade storlekar?

      • Anna says:

        Hej igen och tack för svar!
        Vi är två lag, ett medium och ett large. Två personer har hundar i båda lagen vilket gör det bekvämt att träna tillsammans. Den här träningen har således inget med TG-träningen att göra. Mycket sorgligt att det tolkades så, men hoppas att missförståndet nu är utrett.

        Ha det gott!
        /Anna

      • Mija says:

        Men, det förstår du väl, att det har med varandra att göra? Ett stort antal i de där lagen är samma personer som i TG2. Dessutom bjuder ni in VISSA av de andra i TG2 när det finns plats. Hur skulle du själv känna det om du var en av de två som blev ensamma kvar i kylan på Stockholmsavdelningen?

        Självklart kan ni hävda att ni har rätt att bjuda in vilka ni vill på era privata träningar. Men det är samma typ av resonemang som barnet som bara vill bjuda sju av nio tjejer i klassen på sitt kalas. Resultatet blir ALLTID att de som inte blir inbjudna blir ledsna. Oavsett om de var intresserade av att gå på kalaset eller inte.

        /Mija

      • Anna says:

        Nej jag förstår inte att TG-träning och lagträning hänger ihop. Ledsen för att någon kan tolka det så och ta det personligt. Det har aldrig funnits någon intention att lämna någon utanför.

        Vänliga hälsningar,
        Anna

  3. Mija says:

    Förtydligande: Det största problemet är givetvis att “lagträningen” och TG2 ligger precis samtidigt i tid, nämligen torsdagskvällar. Folk kan inte vara på två ställen samtidigt så TG2 avfolkas givetvis av denna handling – kvar finns bara de som inte blev inbjudna till Väsbyträningen.

    • Anna says:

      Tycker också att konsekvensen blev olycklig. Men det viktiga är att det aldrig funnits en vilja eller intention att utesluta någon iom med vår lagträning (vars medlemmar normalt tränar i TG1, TG2 och TG3 och en från en annan klubb). Tråkigt när ordet utfrysning används helt felaktigt.

      Tack för att du läst min förklaring.
      Ha en fin advent/
      Anna

      • Mija says:

        Jag förstår vad du menar, MEN: faktum är att folk känt sig utfrysna, så det är inte fel att kalla det för det. Att ingen tänker på en kan man också bli väldigt ledsen av så det funkar liksom inte att bara säga att man inte tänkte på det, heller.

        Jag menar INTE att ni ägnar er åt mobbning men jag vet att när jag blev utmobbad ur TG3 började det precis på det här sättet – jag blev inte inbjuden. Sedan blev det värre och värre tills dess att man försöker få mig utesluten ur föreningen och verbalt attackerar mig i tid och otid. Många av dem som startade den ursprungliga utfrysningen har bett om ursäkt – men vad hjälper det mig nu? Det de gjorde har gjort ringar på vattnet tills den situationen jag nu befinner mig i – där det tydligen är helt okej att attackera mig. Till och med när jag försöker att gå banvandring har jag blivit verbalt attackerad.

        Den människa som kränkte mig genom att stå med ryggen åt mig konsekvent på TG3-träningarna, sucka och stöna när jag sa något, peka osv tycker inte att hen ägnar sig åt mobbning. Trots att alla de beteenden personen uppvisar står i varenda definition av mobbning som finns, att jag uppenbart blivit utfryst och utsatt för negativ kränkande särbehandling under en längre period. Hen menade inte att mobba mig. Bara att kränka mig lite, eller något… (Nej, jag vet inte vad intentionen var. På något sätt verkar hen bara tycka sig ha rätt att ge sig på mig för att jag är irriterande.)

        Jag struntar faktiskt i vad för intention folk har haft med att behandla mig så. Resultatet är förödande och DET är vad som spelar roll. Det är HANDLINGEN och inte (INTE) tanken som skadar. Vad folk tänker vet vi ändå ingenting om.

        Självklart kan det bli fel ibland. Men om man tror att det är intentionen som räknas i sådana här sammanhang kommer man att råka göra det igen, och igen och igen. Att tänka på hur man handlar är det viktiga.

        /Mija

      • Anna says:

        Förstår hur du menar men håller inte helt med. Dock spelar det inte så stor roll just nu. Nästa gång kommer vi att göra annorlunda, så ingen behöver tro att någon skulle vara “utfryst”.

        :)/Anna

  4. Mija says:

    För övrigt är väl du inte med i TG2? Det hedrar dig att du ändå tar diskussionen men det här ligger givetvis på dem som fortfarande är med i gruppen. /Mija

  5. Sofia says:

    Jag är med i TG2 och det är precis som Anna säger, så det finns egentligen ingen anledning att kommentera ytterligare. Det har aldrig funnits någon intention att frysa ute folk och olyckligt nog så krockade två av datumen vi bokade för inomhusträning med TG-träningen. Jag kan tycka att det blir lite väl mycket drama för två tillfällen under en hel höst… du får det att låta som om det är varje torsdag och det är det alltså inte.

    Vi kan inte bjuda in alla enligt “dagisprincipen” eftersom det helt enkelt inte får plats hur många som helst i hallen. Återigen, precis som Anna säger, så är det då deltagare från TG1, TG2, TG3 och från en annan klubb som borde få inbjudan. Alltså drog vi gränsen vid de som tävlar tillsammans i lag. Det gäller även “inhopparen” som du nämner. Den gränsen bör vara tillräckligt tydlig för de flesta att förstå att det inte är personligt och att vi inte valt bort någon i syfte att vara elaka eller såra den personen.

    Verkligen tråkigt om folk har blivit ledsna av det här, det har aldrig varit meningen.

    Och förresten, de bekymren i TG1 som du skriver om, de känner jag inte till? Jag tränade med TG1 fram till i höstas och jag märkte aldrig av detta “problem”. Berätta gärna mer!

    • Mija says:

      Vad mer finns det att berätta? Det var uppe i TG-ansvarig-gruppen ett antal gånger att det var problem att TUFs ansvariga startade egen träning innan den egentliga träningen hade börjat. /Mija

      • Sofia says:

        Se där! Jag var ofta på klubben och tränade innan TG startade. Ibland lydnad, ibland agility. Hade aldrig något problem med att det bedrevs träning av någon annan innan. Jag kanske tolkade det som just egen träning och inget som hade med TG att göra, eftersom TG sedan fortgick som vanligt. Märkligt att saker kan uppfattas så olika…

      • Mija says:

        Hmmm… jag tror kanske inte du förstår. Det som var problemet var att det blev för få på ordinarie träning när vissa kom förtidigt. Om de inte varit med i TG hade det naturligtvis varit en annan sak. Men anmäler man sig till en träning i grupp, och gör andra beroende av en, så är det ju inte så schysst att bara byta tid hur som helst. Men jag vill inte gå in på mer detaljer än så. ATT det var ett problem var vida känt. Detaljerna vet jag på grund av det uppdrag jag hade, och sådant vill jag inte skriva om på nätet.

        Jag tror faktiskt att just din attityd “det jag gör utanför TG har inte med TG att göra” gör dig till en del av problemet. Det du tycker är “bara” två gånger som ni varit i Väsby har av andra uppfattats som HELA två förstörda TG gånger för att i princip hela gruppen lämnade återbud.

        /Mija

  6. Sofia says:

    Nej, jag förstår nog faktiskt inte. Jag var ju där, jag var med på träningarna som genomfördes som planerat, på utsatt tid. Jag vet inte varifrån du har fått din informationen, men den stämmer inte. Om det var ett så vida känt problem så är jag förvånad över att det aldrig togs upp som ett problem inom TG1, då hade det ju kunnat rättas till.

    Jag är fortfarande så naiv att jag tror att man kan lösa problem genom att berörda parter pratar om saken när problemet dyker upp. Och visst, jag är alldeles säkert en del av problemet med TG, men det är inte vad det här handlar om. Om någon ska hängas ut på en blogg som skyldig till det ena och det andra så måste det ske på korrekta grunder. Som du bör ha förstått av både mina och Annas kommentarer så har det inte gjort det i det här fallet. Hur otrevligt det är att bli felaktigt anklagad för saker borde du veta allt om. Att det är olyckligt att träningen krockade och att folk har blivit ledsna över det är en sak (och återigen väldigt tråkigt), men hela ansvaret för det kan inte läggas på TUF’s ordförande, så gör inte det.

    Med detta anser jag saken vara färdigdiskuterad här.

    • Mija says:

      Jag vet inte vilka de andra var, utöver TUFs ordförande. Uppfattade det som att du skrev att du var en av dem, men jag vet inte. I TUF brydde jag mig om saken, inte vilka det handlade om, men då det handlar om ordföranden som går emot de grundläggande principerna är det naturligtvis ett problem. Har man ett uppdrag har man helt enkelt ett större ansvar att sköta sig än övriga.

      Det sätt på vilket jag menar att du antagligen är en del av problemet är när du säger att det “bara” handlar om två träningar som förstördes i TG2. En sådan attityd skulle jag verkligen inte uppskattat om jag var med i gruppen.

Leave a Reply

