Vi äro små kryddor på Kiviks jävla marknad vi, bzzzz, bzzz


Man trodde ju inte att det skulle komma något värre uttalande från en SBK-ordförande än när Staffan Thorman skrev i sin ledare i Brukshunden att Åsa Södermans VM-medalj i agility var en fin KRYDDA till bruksmedaljerna. Men, hör och häpna, så här sa nytillsatte Rolf Weiffert, på SBKs årsmöte kongressen, om den namninsamling som jag startade i samband med SM i agility 2011:

“Agility är ett ämne som är under diskussion, inte minst här idag och imorgon. Ulf nämnde också att Centralstyrelsen i Kennelklubben har bordlagt en fråga kring det här. Jag tycker att det är att överreagera på den frågan. Jag tror att det har och göra med vem…som skrev skrivelsen till CS och 400 namnunderskrifter. Ja, jag ska inte raljera alltför mycket men jag kan stå på Kiviks marknad och få rätt många underskrifter på olika saker. Jag ber om ursäkt för raljerandet men det irriterar mig lite faktiskt. Det finns röster som vill ta agilityn från brukshundklubben, det vet ni. Vi har två motioner att ta ställning till, vi har en workshop i eftermiddag som kommer att diskutera detta och jag ska inte föregripa det arbetet. Det kommer att tala sitt eget språk. Man föreslår en annan organisation som ska ha huvudmannaskapet. Men jag är som sagt övertygad om att agilityn ska vara i SBK. Jag tror att agilityn behöver Svenska Brukshundklubben. Lika väl som SBK behöver agilityn.”

Så här är det: SBK behöver agilityn. Vi behöver verkligen inte SBK. Bara det faktum att ordförandena i organisationen ständigt uttalar sig nedsättande om oss talar sitt tydliga språk.

/Mija Jansson

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

One Response to Vi äro små kryddor på Kiviks jävla marknad vi, bzzzz, bzzz

  1. Tina says:

    Va?! Allvarligt?!
    Vilket oerhört drygt och dumt uttalande.
    Och varför raljera när han först skriver att han inte ska raljera och sedan ursäktar att han gör just det. Otroligt osnyggt!

Leave a Reply

