Att vända ryggen till


Det alla egentligen frågar sig är hur jag, efter drygt tjugo år i klubben och knappt tio år i det träningsgruppssystem jag själv skapat kunde få för mig att sluta?

Svaret är enkelt: mobbning. Av specifik, inte generell, art.

Det som fick mig att ta beslutet var när hen, bokstavligen, ställde sig med ryggen till. Att stå med ryggen mot någon är ett klassiskt utfrysningstecken. Redan om man gör det bildligt. I det här fallet var det bokstavligt.

I träningsgrupperna på Stockholmsavdelningen ska man (enligt överenskomna regler) visa intresse för andras träning. I TG3 hade vi dragit det så långt (inte mitt önskemål, jag hade personligen gärna haft större effektivitet men andades såklart inget missnöje då det var majoriteten av gruppens mening – själv fick jag ändå mycket sällan någon input…) Därför var det givetvis en mycket stor kränkning när en människa avvek under min träningstid med orden: – Ring när hon är färdig.

Jag har inget intresse av att träna kvällstid. Jag kan komma loss dagtid många gånger per vecka. Att jag lagt all den här tiden på TG har handlat om att jag är intresserad av att träna i grupp. Jag gillar att utvecklas i grupp. Men detta sprack naturligtvis fullständigt då jag blev utsatt för mobbning.

Jag påpekade detta för gruppen. Att jag tyckte att det var oacceptabelt att en person avvek ut i skogen när jag tränade samtidigt som jag var tvungen att vänta med att värma upp tills föregående grupp var klar. Personen ifråga slöt då upp vid ringside. Under hela träningstiden med ryggen mot mig och min hund!

Det var då jag bestämde mig. Sådan här skit kan jag inte ta mer. Det är tråkigt att så många är så ouppfostrade, men det är inte mycket att göra något åt.

När jag var liten tvingade min mamma mig att bjuda alla tjejer i klassen på kalaset. När jag ville börja bjuda vissa killar också fick jag dra ned på budgeten för att ha råd att bjuda alla.

/Mija

This entry was posted in Agility, Mobbning. Bookmark the permalink.

2 Responses to Att vända ryggen till

  1. Tina says:

    Bedrövligt!
    Tror inte det finns något annat ord – förutom de riktigt fula – för denna människas uppträdande.
    Jag blir så arg att jag kokar.

    Ta ingen skit – aldrig någonsin!

  2. Mija says:

    “There is no gesture more devastating than the back turning away.”
    ― Rachel Simmons , Odd Girl Out: The Hidden Culture of Aggression in Girls

Leave a Reply

