Mobbningsindikatorer


“Ingen ska behöva känna sig kränkt, trakasserad eller mobbad. Den utsattes upplevelse är avgörande, inte trakasserarens motiv.” Så skriver Riksidrottsförbundet på sin hemsida. Detta är viktigt! Och det handlar INTE om att varje människa kan hävda att den är mobbad och sedan är det skrivet i sten. Tvärtom tycker jag att denna formulering handlar om den som mobbar – mobbaren behöver inte mena, eller veta, att detta är vad hen ägnar sig åt. I en sjuk kultur där någon svartmålats till oigenkännlighet är det nog svårt att skilja skitsnacket från personen man snackar skit om, om ni förstår vad jag menar? Jag ska försöka förklara tydligare, strax.

“Jag är så imponerad av att du orkar och kan skriva ner detta och på ett så sakligt sätt lägga fram så solklara argument och beskrivningar av din påtvingade situation.” Så skrev en vän, Tina, i en kommentar efter mitt inlägg förra veckan. Jag har två kommentarer på detta:
– Även detta att jag måste skriva för att försvara mig är påtvingat. Eftersom jag är anmäld “för att jag är som jag är” måste jag också försöka försvara mig mot det jättelika personangreppet. Och då blev det nödvändigt att kunna berätta om mobbningen.
– …det jag upptäckt när jag försökt skriva om mobbningen är att det inte finns särskilt många texter att läsa för att hitta orden och tonen. Och därför tänker jag fortsätta skriva om vuxenmobbning har jag bestämt mig för. För att bearbeta, förstå och… hjälpa andra. För det är inte lätt att lösa något man inte kan sätta ord på.

Många andra tycker också illa om dig…
När någon säger så här: – Jag är inte ensam om att tycka att du borde ändra dig, många håller med mig.
Så menar de: – Jag har snackat skit med många andra och fått dem att hålla med om att du är fel.
Fega människors argument är helt enkelt att “vi är många” alltså är du fel. Även om du debatterar sakfrågor så kan du få detta som svar – det är fel på dig, som person. Personangrepp är alltid lågt som argument, men ibland ganska effektivt. Tillslut hoppar man ju liksom framför tåget. Mina erfarenheter visar dessutom att om du ställer de där “många andra” till svars så håller de inte alls med, inför dig… Inte sällan tycker de då att mobbaren är taskig. Och så fortsätter de fega att vända kappan efter vinden.

Svarta glasögon
Mobbning betyder just kränkande särbehandling på ren svenska. Och denna särbehandling består ofta just i skitsnacket (se ovan). Ingen människa kan värja sig mot ett stort antal människors skitsnack. Alla behöver inte ens veta om att de snackar skit, i häxjakter utmålas ofta skitsnacket som “sanningar”. För den som ska försöka försvara sig mot de “minor” som läggs ut och inte minst mot den bild av en själv som djävulen uppstånden är situationen rätt så hopplös. Nyligen var jag i en sådan situation på BK där jag föreslog att den stackars inroparen på den mindre välfungerande tävlingen skulle bytas mot någon som kände fler av de tävlande, särskilt som datorerna strulade samtidigt som många var strukna… svår situation med andra ord. Det som rekommenderats på alla tävlingsledarutbildningar sedan tidernas begynnelse är just att sätta någon som “känner alla” i inropar-rollen. Och detta rekommenderade jag i denna kaotiska stund. Varpå jag återigen utmålas som djävulen! Som kritiserar en stackars hårt arbetande inropare…. Ni som vet vad jag talar om förstår hur absurt detta är. Ni andra – det jag föreslog var det självklara, hugger man på något sådant letar man fel.

Den som letar fel på en annan människa kommer att finna dem, oavsett om de finns på riktigt eller inte.

Kram Mija

This entry was posted in Mobbning. Bookmark the permalink.

One Response to Mobbningsindikatorer

  1. Tina says:

    Jag förstår, men beklagar djupt den påtvingade biten, och blir ännu mer imponerad av att du inte låter dig tystas, utan att du gör precis tvärt om mot vad en mobbare önskar sig mest.
    Det är modigt och stort, mycket stort.

Leave a Reply

