Att fela sig själv


Med Råttan har jag alltid haft problem med kedjor där hon “felar sig själv” vid icke-perfekta kontaktfält. I sin ungdom var hon grav perfektionist. Ingen kunde förstå varför hon plötsligt bestämde sig för att det nyss utförda kontaktfältet inte dög och backade fortare än kvick upp igen. Med diskvalificering som oundviklig konsekvens. 😉

Med Rasken har jag inte haft de problemen som alldeles nyligen. Problemet med honom har ju främst varit att han smyger och är överordentlig. Och osäker. Troligen för att jag bytt metod så många gånger. Men i helgen uppkom ett, faktiskt, nytt problem. Kul med variation… :p Han klarade inte riktigt vippen i Rättvik och… sökte upp den igen efter ett antal hinder och försökte igen, och igen och… igen. *naw* Fick ta tag i honom och vippen för att lugna det hela. I nästa agilitylopp sprang han som en dåre 🙂 över balansen… men fattade inte alls vad han skulle göra när han kom ned. Då gick jag av banan. Ganska nöjd faktiskt 😉 äntligen lite galenskap från den hunden.

Har dock bestämt mig för att han inte ska behöva ha prestationsångest mer. Och framförallt får det inte bli några fel-kedjor. Vi har tränat så fruktansvärt mycket klätterhinder. Och det är så lite jag är nöjd med. (Se to-do-listan.) I fortsättningen ska jag hellre fria än fälla på tävling och gå av i de /få/ fall han gör något helt oacceptabelt. Jag tänker betrakta kontaktfält som hoppteknik typ och försöka se tävlingsutförandet som information och inget annat.

På träning ska antalet repetitioner minimeras. Först och främst vill jag ju att han ska springa fort… och det lär man ju inte få till genom massor av reps. Finslipandet får vi göra på plankan hemma.

Döda mig om jag inte lever som jag lär.

/Mija

This entry was posted in Agility, Mål och planer. Bookmark the permalink.

4 Responses to Att fela sig själv

  1. cecilia says:

    Men om du vill att han ska springa fort – lär honom running contacts!!? 🙂

  2. Jag tänker också på kontaktfält som tunnel eller slalom – något (nosdutt – släppord) man ska göra, bara. Jag gör dock gärna många repetitioner. Hunden ska göra likadant varje gång. Det enda jag varierar är tiden dugt – släpp. Variationen är 0,5 – 20 sekunder. Alltså snabbt ner – snabbt släpp. Har sorterat bort massor av övningar jag gjorde med grabbarna och inte saknat dem. Tvärtom.

  3. Kan tillägga att Kate tjatar om att hon vill göra running contacts. Hennes matte kontrollfreaket har bestämt att göra henne till viljes. Vinterprojektet 🙂

Leave a Reply

