Mobbning


Idag känner jag mig både lättad och ledsen. Mest för att jag tagit det väldigt tunga beslutet att sluta i TG3, som skänkt oss som mycket glädje genom åren, för att den omfattande mobbning jag drabbats av tillslut spillde över även på agilityn och, som så många andra före mig, har jag insett att blir man mobbad måste man fly. Jag har googlat på saken och inser att jag nog är normal i mina känslor. Så här uttryckte sig Rädda Barnen på temat att mobbade barn tvingas byta skola i SvD 20 aug 2011:

– En del barn flyr mot sin vilja. De skulle vilja vara kvar, för de vill inte lämna de vänner de ändå har på skolan och de upplever det som ett väldigt svek och en stor sorg att tvingas byta. För andra är det en bra lösning. De kommer till ett nytt sammanhang och får kompisar och lärare som de trivs med.

En annan lättnad är att jag lyckats skriva och få iväg svaret på de senaste anklagelserna från SBK (där de skriver att jag inte är socialt kompetent) till DN. Tänkte att jag skulle klistra något om vad jag däri skrev om mobbning.

——————————————–
SBK/FS tycker att det är allvarligt att jag kallar någon för mobbare, jag tycker att det är allvarligare att jag faktiskt har utsatts för mobbning! Och allvarligast… jag har bett om hjälp. Massor av gånger utan att få någon. Det är hög tid att SKK inrättar funktionen medlemsombudsman och upprättar en handlingsplan mot mobbning och trakasserier av medlemmar. Att jag berättade om att jag blev mobbad ska först och främst ses som vad det så klart var – ett rop på hjälp! Kort tid efter denna mejlväxling gick jag in i väggen – till största delen beroende på de anklagelser och angrepp som jag utsattes för och som jag inte kände att jag hade någon möjlighet att försvara mig mot. Dessutom saknade de ofta verklighetsförankring utan var ett resultat av ”viskleken”-liknande processer. Se läkarintyg, bilaga B i denna skrivelse – som synes blev jag bara sjukskriven på 50% eftersom det egentligen inte var min arbetssituation som var ohållbar utan den mobbning jag utsatts för inom SBK.

Jag har väldigt svårt att förstå vad det citat 1(1) syftar på? Om det är det jag tror att det är (bilaga 1, sid 1) så är det inte helt korrekt citerat. Och jag förstår kanske inte helt vad som skulle vara nedsättande heller? Att kalla någon för ”mobbare” används ofta mycket bildligt för att uttrycka stark affekt just då. Det behöver i sig inte innebära något faktiskt nedsättande om den person det berör, utan är snarare ett talspråkligt uttryck för att man anser att något som den personen har gjort eller sagt innebär negativ kränkande särbehandling. Alltså varken direkt nedsättande, och inte heller riktat mot personen i fråga, utan snarare mot dess handlingar.

Det som gör att mobbning kan fortsätta, i nästan alla fall där det förekommer, är att varken mobbaren eller omgivningen faktiskt accepterar att det handlar om just mobbning. Därför anser jag (och expertis på området) att det är viktigt att påpeka att det jag utsätts för är mobbning, och inget annat.

Att det jag har utsatts för är mobbning står utom rimlig tvivel, enligt alla de definitioner jag känner till (och som examinerad gymnasielärare känner jag till en del). Jag har utsatts både för våld (vilket jag tidigare har anmält till DN) och hot om våld. Hela mobbningshistorien på Stockholmsavdelningen startade med att jag exkluderades från diverse sociala sammanhang – först födelsedagar och dylikt men till sist även till exempel middag för kursarna tillsammans med instruktören då vi gick kurs för externa instruktörer och någon annan än jag stod för arrangemanget. Vuxna mobbare hävdar ofta att det inte är mobbning de ägnar sig åt och kan därför försvara sitt handlande i termer av att “jag behöver inte prata med människor som stjäl min energi” eller “jag bestämmer vem jag vill bjuda på min fest” och precis detta drabbades jag av i begynnelsen. Bara för att nämna en riktig mobbingsklassiker – jag blev till och med kallad för hora (och jag befann mig i ett monogamt förhållande sedan nästan tio år).

Jag har vidare drabbats av en lång rad falska anklagelser, okynnesanmälningar till SBK och ryktesspridning via anonyma identiteter på internet, där denne ”Micke-Håkan” som nämns i anmälan bara är en i raden.

Men kanske är det allra tydligaste tecknet på mobbningen det ni just nu har i era händer – nämligen de upprepade försöken att få mig utesluten som medlem (duger det inte med den ena anklagelsen så finner man en annan) istället för att bemöta mina argument.

Det man säger om vuxenmobbning i samhället i stort är att det gror i dåliga organisationer. Så är fallet även här – SBK är helt enkelt en riktigt dåligt organiserad förening där intressekonflikterna gror och lösningarna anses vara att hitta syndabockar och hävda att det hela handlar om personkonflikter. Om det är någonting jag är riktigt trött på så är det att utses till syndabock. Det är så uråldrigt. Och ett så uppenbart bevis på att den som påpekar problemet anses vara problemet i en organisation som fungerar dåligt.

—————————————

Kramkram och tusen smileys, Mija

This entry was posted in Mobbning and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Mobbning

  1. Maria D says:

    Jag blir tårögd när jag läser ditt svar. Jag har aldrig förstått hur illa det var, då hade jag försökt göra mer för att stötta dig! Vet att jag gjort lite, men kunde ha gjort så mycket mer 😦

  2. Tina says:

    Jag är så imponerad av att du orkar och kan skriva ner detta och på ett så sakligt sätt lägga fram så solklara argument och beskrivningar av din påtvingade situation.
    Att vara så saklig när man är så så ända in i själen sargad. Det krävs det oerhört stort mod och styrka för att klara av. Jag har skrivit det förr, och jag skriver det nu igen- du är en av de häftigaste människorna jag vet! Och det gör mig så ont att någonting sådant här får pågå. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du får upprättelse inom en mycket snar framtid, och kan lägga detta elände bakom dig. När du är fri från detta kommer du att uträtta storverk. Smilisar och kramar till dig, hela tiden.

Leave a Reply

