Kursat för Jessica Martin (guld på VM 2010 och WAO 2011)


– This was the best seminar I ever attended, så sa norska Bodil Mehl Wiik (landslagsmedlem som bland annat vunnit lopp på EO), när kursen för Jessica Martin var slut idag på eftermiddagen. Och jag är nog beredd att hålla med. De kurser jag gått som gett i närheten så mycket gick jag i början av min agilitykarriär och när man inte kan så mycket är det liksom lättare att “fylla på”.

Kursen handlade framförallt om svängar. Alla sorters svängar. De tigtha med hård decelaration och de mjuka i fortsatt extention. Jessica var väldigt medveten om sitt verbala system vilket var oerhört lärorikt för mig – det är som att den sista pusselbiten är på plats nu, jag vet i alla fall vad jag vill ha. Och egentligen har jag det redan, jag är bara inte särskilt konsekvent. Från och med nu är det följande verbala kommandon som gäller för Rasken:

– “Rasken”, uppmärksamhetskommando, för mjuka svängar eller något annat som händer.
– “Rask, rask, rask”, ut ur tunnlar.
– “Hey, hey, hey…”, lägg in ett extra steg.
– Vänster/höger, typ 90-grader sväng, framförallt vid flick.
– “Vänst, vänst, vänst…” (eller höger såklart), för “wrap”.
– “Kör” (säg gärna det kommandont bara EN gång, stör honom inte), upplopp.
– Fram – riktningskommando, bör nog bara användas när jag är “ur spel” för att sträcka ut är inte riktigt Raskens problem.

Ordning och reda. Så SKA det bli. För då förstår stackars Rasken. Idag snackar jag alldeles för mycket. Dessutom viftar jag med armarna så att stackarn blir helt förvirrad. Rasken fick mycket beröm för hur han tar threadlar och mest kritik fick han för “post turn” (vanlig sväng). Vi fick lära oss att vara mer dramatiska i vändningen. Det funkade inte riktigt omedelbart på Rasken men träning ger färdighet och Greg-handling handlar som bekant om en hel del träning.

En annan sak som var väldigt bra för mig var att Jessica är ganska liten och tar korta steg (som jag) hon visade mig knep för att spara steg i threadlar och push-serpentiner som jag är helt säker på att jag kommer ha stor nytta av. 🙂 *lycka* Idag gjorde jag faktiskt en push-serp helt utan oro för att Rasken skulle krocka med mina knän. 🙂

Ytterligare en sak som jag tycker att Jessica hade en bra lösning på är hur man slipper få greghandlingen så “ryckig”. Svårt att beskriva men det handlar om att lägga bytena en bit innan PQ så att man hinner både gasa och bromsa, liksom.

Överhuvudtaget har jag känslan av att “det här var precis vad jag behövde”, och lite flyt hade jag väl då jag anmälde mig till kursen bara för att jag inte kunde låta bli när en sådan storhet var i landet och fick påfyllning på PRECIS det jag behöver mest just nu – nämligen verbala kommandon på svängar. Saken är att jag tror inte att jag bara hade tur faktiskt, för jag tror att Jessica är väldigt bra på att individanpassa.

Det enda som var synd (och obegripligt) är att inte ett enda smallekipage var anmält till kursen jag gick. Hade självklart varit intressant. För det märktes att Jessica också kört små hundar. Exempelvis pratade hon om “hip-rotation” snarare än om “shoulder-rotation” och hon lade mycket vikt vid fotarbete.

SAMMANFATTNINGSVIS: GRYM KURS! 🙂

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

4 Responses to Kursat för Jessica Martin (guld på VM 2010 och WAO 2011)

  1. Mari says:

    Nu blev jag ju inte mindre avis precis. Hör av dig om du hinner i träna i helgen.

  2. Lisa says:

    Vad kul Mija, låter som Du har fått inspiration! Härligt, glöm inte; NJUT!!!!

Leave a Reply

