European Open Agility 2012 i Kristianstad


EO blev precis så där häftigt som jag trott. För en nörd som mig är det liksom jävligt häftigt att så många av de stora namnen besöker Sverige. Fantastiskt roligt med ett internationellt mästerskap helt enkelt. Och arrangemanget var bra. Jag saknade bara vegetariskt mat.

EO-reglerna har ju skapat en del förvirring och de är helt enkelt lite speciella. Men väl på plats tror jag faktiskt att jag förstår vitsen med dem. De är helt enkelt kul för att varje lopp betyder något. I det individuella kvalet får man helt enkelt två chanser att hamna i toppen – en i agility och en i hopp. I lagkvalet fick de bästa tre av fyra poäng i varje lopp vilket gjorde att man kunde ligga dåligt till efter första loppet men helt kört var det inte.

En sak som jag inte fattade förrän på plats var att det liksom var bättre att en av lagmedlemmarna vann en klass än att tre körde hyfsat, liksom. Det gör lagtävlandet till något helt annat än vanligt, som jag kanske inte riktigt hann få känsla för. De väldigt speciella lagfinalerna, där lagmedlemmarna körde varsin del av en stor bana, var väldigt kul att se. Publikfriande, helt enkelt! 🙂

Lite förbättringspotenial finns det ändå. Någon slags mjukvara som gjorde de invecklade reglerna lättare att följa (bland annat ska inte bara ett visst antal till final utan också en från varje land). Och så känns det väl lite väl förlegat, dumt och alldeles onödigt krångligt att small och medium kör lag ihop!?! Vilket inte bara är orättvist utan också gör att man måste höja och sänka hinder fram och tillbaka hela tiden. Grymt ineffektivt. (Hur var det förresten i S/M-kvalet, höjde man och sänkte då också?)

Själv hade jag en trevlig helg och jag tycker att jag presterade bra även om resultaten uteblev. Om jag ska analysera min insats är jag nöjd med mina egna förberedelser, som dels handlade om att planera så att jag överhuvudtaget kunde delta då jag var på jobb i Barcelona till och med fredagseftermiddagen, och dels handlade det om att jag fokuserade mycket på att träna svårigheter i handling med fokus på mig själv. Och jag tycker alltihopa fungerade jättebra! Hade en väldigt härlig känsla under samtliga lopp.

Det som kanske kunde ha fungerat bättre, eventuellt, var Raskens träning. Fast jag vet inte, de fel han gjorde har jag rättat till rätt så fort på träning därefter. Men hur skulle jag kunna veta att det var just de grejorna vi behövde träna på (det som inte funkade var framförallt svängar – långa eller korta vägen – signalsystemet var tillfälligt ur funktion, en riven mur och en riven oxer och så var han störd av en tunnel efter slalom). Vad säger ni som läser den här bloggen, vet ni vad er hund behöver träna på inför en viktig tävling?

Man lär i alla fall så länge man lever och kanske var det något av det bästa för svensk agility med den här tävlingen – många fler har nu fått chansen att uppleva ett internationellt mästerskap, förhoppningsvis gör vi något bra av det. Lite besviken blev jag allt på den bristande känsla som en del uppvisade vad gäller vett och ettikett när man representerar sitt land. Saken är helt enkelt såhär: om man tävlar för sitt land i ett landslag så är det det man gör och då gör man sitt bästa för att göra ett så bra resultat som möjligt. Således kan man inte lämna tävlingen utan att veta om man gått till final och man avstår inte finalen. Punkt. Jag menar inte att de “vanliga svenska VM-rutinerna”, att alla måste sitta på arenan från morgon till kväll, är vettigt. Men man ska sköta sitt eget tävlande på bästa sätt om man representerar sitt land.

Några som fattat detta är Japanerna, och nu tog de äntligen ett individuellt guld, i small. 🙂 Silver i small tog vår svenska Jannie. Stort grattis! 🙂

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

