Wiks slott – mer än bara agility ;-)


Det var, som ni vet, agilitytävling i Wiks slottsträdgård i veckan som gick. Men den här bloggen tänkte jag ägna åt att berätta lite om Wiks slotts historia.

Slottet var från början inte ett slott, i den bemärkelsen, utan en medeltida borg, fick vi lära oss under de gratis slottsvisningar Wiks slott bjöd på under agilityveckan. Vår guide var oerhört entusiastisk och placerade Wiks slott i tiden och dåtiden på ett inspirerande sätt.

Idag arrangeras konferenser, kurser (bl a folkhögskola) och konserter på Wiks slott.

Spöken på Wiks slott

Under slottsvisningen fick vi höra om spöken på Wiks slott och jag fångade några på bild nere vid fängelsehålorna:

😉 Skämt å sido, det finns faktiskt åtminstone ett riktigt spöke på slottet fru Anna von der Grünau som drunknade år 1612 på väg till Skokloster över isarna.

Min farmor

Jag har också en personlig anknytning till Wiks slott. Min farmor (världens bästa) tog en allmän kurs på Wiks folkhögskola i slutet av 40-talet. Farmor arbetade länge och väl för att ha råd med denna kurs där hon förutom teoretiska ämnen fick sy kläder, väva, dansa folkdans och ta simmärken. Engelska fanns som tillval men farmor valde bort det: – Du förstår, jag kunde inte begripa vad jag skulle med det till, säger hon till mig.

Svante Arrhenius

Även jobbmässigt har jag anknytning till Wiks. Svante Arrhenius, Nobelpristagare i kemi 1903 och namngivare åt Arrhenius laboratorierna där jag arbetar, föddes på Viks gods.

Agility…
…och i år passar alltså den sista pusselbiten i mitt liv in på Wiks slott, då en av landets kuligaste tävlingar arrangerades just där. 🙂

Mija Jansson

This entry was posted in Agility, Familjärt. Bookmark the permalink.

One Response to Wiks slott – mer än bara agility ;-)

  1. evasto says:

    Härligt med fler historiaintresserade. Helge gick på en visning och jag har nu läst häftet han köpte. Hampus Tangfelt gick på två visningar. Återväxten är tryggad.

Leave a Reply

