Ett himla kul SM (Borlänge 2012)


I helgen var det SM i lydnad. Och agility även om det senare inte inkluderades i länken på SBKs förstasida förrän jag påpekade felet. Själva SM-arrangemanget var på de allra flesta sätt alla tiders! Tyvärr dröjde resultaten flera dagar och man serverade SBK-burgare och annat oätligt utan ett enda vegetariskt alternativ. Men man kan inte få allt och att själva tävlingarna funkar är ju huvudsaken – bra underlag och hinder. Domarna skötte sig väl och banorna var lagom svåra. (Man kan dock undra vad man ska med kontaktfältsdomare till om denne ändå står för långt bort för att se något?) Sist men inte minst måste naturligtvis vädret nämnas. Självklart regnade det. Som vanligt på SM, typ.

Min uppladdning hade minst sagt inte varit optimal. Slutet av vårsäsongen gick nästan helt bort för mig då jag var sjukskriven och varken har kunnat träna mig själv eller hundarna på normalt sätt. Ett par veckor före SM (karensen hann precis gå ut) blev Råttan förgiftad. Jag trodde verkligen att hon skulle dö, oerhört läskigt. Helgen innan SM var det tävlingar i Knivsta och under det sista loppet på lördagen började Rasken plötsligt springa på tre ben. Efter ett par dagars vila var det mycket bättre men med tanke på SM åkte jag in och röntgade (utan sedering) och det visade sig att han hade en “sticka” i form av en grusbit i tån. (Troligtvis rester av det sopgrus Stockholmsavdelningens “styrelse” 2010 lade ut på agilityplanen.) Bara att vänta och se, med andra ord. Och det löste sig faktiskt.

På torsdagen precis innan det bar av till Borlänge, tillsammans med Mari och taxarna, hade jag en läkartid för att kolla en hudförändring. Jag förväntade mig typ någon ingen-fara-kommentar så jag blev ganska förvånad och lite orolig när läkaren sa: – Lägg dig på britsen så opererar vi på en gång. Han tog en bit av magen också när han ändå höll på, så att jag hade ett ganska djupt hål när jag gick därifrån. Och det blödde rätt så bra.

Torsdagskvällen körde vi traditionsenlig pre-SM-fest med Team Damm i lobbyn på hotellet och på fredagsmorgonen bar det, efter en lång och lugn härlig hotellfrukost, av till tävlingsplatsen för veterinärbesiktning. Båda hundarna gick såklart igenom och veterinärerna var väldigt noga. Rasken morrade rätt så bra när veterinären drog i hans bakben för att kolla rörelseomfång. Men han bet i alla fall inte vilket en hund faktiskt gjorde.

Efter veterinärbesiktningen var det invigning, men för att slippa bli vansinnig lät jag bli att gå dit. Jag körde en shoppingrunda istället, först på tävlingsområdet där jag äntligen fick tag i rutband och rosa koner, och sedan på Kupolen där jag mest shoppade på apoteket, olika tejp och prylar för att fixa såret på magen som vid det här laget blödde igenom skjortan.

Nytt för i år var att tävlingarna började redan på fredagseftermiddagen, med small och mediumlag. Bra att man gör något av den där fredagen, tycker jag. På fredagskvällen var det ju som bekant fotboll och det var ju en spännande match med ett trist slut. Jag såg den i alla fall i väldigt gott sällskap av ett helt gäng agilityvänner i hotell-lobbyn. Kul var det! Jag ägnade mig åt att dra paralleller mellan agility och fotbollen. De andra uppskattade mest likheten mellan Zlatan där han stod och väntade på att någon lagkamrat skulle närma sig målområdet så att han kunde passa. Liksom, kom med i matchen, häng på här, gubbar! Så säger liksom Råttan också till mig ibland: – Häng på här! Kom med i matchen kärring.

På lördagsförmiddagen var det dags för Raskens individuella hopplopp. Jag var helt sjukt nervös på morgonen, har aldrig någonsin varit så nervös förut. Men jag lyckades faktiskt vända nervositeten till fokusering och laddning, så det kändes bra. Tyvärr var banan något för svår för oss. Inte för att den var särskilt svår utan den passade inte oss bara. Det blev disk. Trist men det var i alla fall agilityn som var problemet och inte mina nerver.

Regnade gjorde det förstås, så jag och dogsen åkte och tinade på hotellrummet inför lagloppen. Råttan och hennes lag blev fetdiskat. Kanske främst för att vi tydligen tävlade mot varandra inom laget? Galet kul var det i alla fall. I Raskens lag gick jag ut sist och då hade A-hunden 10 fel, B-hunden 5 fel och C-hunden 0 fel så det loppet var verkligen viktigt, och jag satte det.

Lördagskvällen avnjöts först med middag med Eide, Bache och Edman och sedan bar det av till SM-kampingen där vi firade Stefans 60-års dag med bubbel, snaks, mingel och snack. Väldigt trevlig kväll följd av en väldigt tidig morgon…

På söndagsmorgonen var det dax för lag igen och ur Råttans lag avtackades de numera pensionerade stjärnorna Flax och Ida. Raskens lag hade ju ett bra läge, tyvärr drog vi på oss ett antal fel men vi kom i alla fall imål, så kändes det då. När nu äntligen resultatlistorna presenteras (vi tog placering 11) inser jag att vi inte var så borta ur matchen som det kändes när jag startade. Jag trog på oss tio fel mot slutet av loppet, lite för att jag inte jobbade tillräckligt, faktiskt. Lite mer hysteri hade kunnat rädda i alla fall vägran, sedan fick Rasken en rivning (följdfel). MEN jag tackar nästan lite för de där felen för hade jag nollat hade vi kommit fyra och jag är jävligt trött på att komma fyra i lag. I det vinnande laget ingick i alla fall Petra och Gnagets Explosiva Lira. Jag har fött upp en guldhund åtminstone.

Tyvärr missade jag small och mediums finaler då jag inte orkat plocka ur rummet innan vi åkte på morgonen och så var jag tvungen att ta en tupplur vilket faktiskt gjorde att jag försov mig så pass att jag inte hann riktigt till banvandringen. Vi hade i alla fall kul och fick träningsinspiration på den banan, den gode Rasken och jag. Largefinalen var rafflande, spännande och alldeles, alldeles underbar att se. ❤ mästerskapsfinaler.

För egen del laddar jag nu om inför det jag betecknar som slutet på årets tävlingssäsong – European Open. Jag funderar ju, som läsaren av denna blogg säkert räknat ut, på att satsa på en landslagsplats någon gång i framtiden och då är det ju självklart så att man vill mäta sig med och hämta inspiration från de bästa. Det ska bli så kul!

SM fick mig verkligen att inse att det inte är mina nerver det är fel på – för i lagklass har jag inga problem. På SAgKs KM lärde jag mig också att jag faktiskt är hyfsad på att hantera usla förutsättningar. Mitt problem är “bara” agilityn, vi diskar oss för mycket på klass III-banor helt enkelt.

Idag, när jag satt på akuten och väntade eftersom hålet i magen lett till stafylokocker, läste jag igenom orsakerna till disk i klass III vi har haft det senaste halvåret och två tydliga mönster framgick:
1. Om jag blir diskad är det nästan alltid i början av banan och det har ofta med att jag startar osmidigt/otajmat att göra även om Rasken i undantagsfall varit för het.
2. Det är i princip alltid mina misstag som diskar oss. Jag skulle kunna försöka stärka upp Raskens reaktion på decel något så att han blir lite “snällare” eftersom jag behöver hjälp men framförallt är det jag som behöver träna.

Planen är nu att träna mig i handling fram till EO. Därefter ska vi i princip sluta tävla (förutom lagtävlingar) för säsongen och se till att avsluta de grundträningsprojekt jag fortfarande inte är riktigt nöjd med ens på träning (som uppfarter t ex). Och så ska jag fundera på vad jag vill med det här. Rasken och jag har haft väldigt många framgångar och ska vi fortsätta måste meningen vara att försöka konkurrera med de allra bästa. Men har jag tid, lust och ork att satsa så? I sådana fall finns det andra delar av mitt liv som måste ägnas mindre tid. Tål att fundera på.

Det är ju förbannat kul att bara köra agility, också.
/Mija

This entry was posted in Agility, Mål och planer. Bookmark the permalink.

2 Responses to Ett himla kul SM (Borlänge 2012)

  1. Pingback: Jobb och mingel på SM | Allroundtax blogg

  2. Tina says:

    Shit vad ni är braaa!!!

Leave a Reply

