CRUFTS


CRUFTS sänds numera gratis på YouTube och orsakar vissa störningar i mitt liv. I fredags följde jag ABC-agilityn, där det var rätt så många kelpies, och det gick rätt så bra då jag jobbade hemifrån. Idag var det den internationella “inbjudnastävlingen” och då var jag tvungen att övertala alla att skjuta på SAgK-träningen. 😉

Jag måste säga att jag är imponerad och positivt överraskad över agilitysändningen från CRUFTS. Kommentatorerna är proffs, helt enkelt. En som kommentator och en på agility, skulle jag tro. Underbart! 🙂 Man är ju inte bortskämd direkt. Det svenska hoppet, Stina Mattson och Vincent, diskade sig redan i första heatet men jag hade hunnit börja gråta redan innan de hann diska sig. Tack för den showen!

En annan jätteglad nyhet från CRUFTS, tycker jag, var att ingen BIR utsågs bland bulldoggar eller pekineeser. Alla BIR-vovvar måste nämligen klara en veterinärkontroll! 🙂

Cruftsigt! 🙂

/Mija

This entry was posted in Agility, Diverse hunderi. Bookmark the permalink.

6 Responses to CRUFTS

  1. martinae says:

    Jag älskar agilitykommentatorena på Crufts. Det är ett rent nöje att sitta och lyssna på dom, höjer verkligen stämningen 🙂

    Andra dagen så var det ingen clumber spaniel i ringen, den blev också diskad i veterinärkontrollen. Heja BBC som satte bollen i rullning med sin dokumentär 😀

  2. Maria D says:

    Fast veterinärkollen gäller inte alla raser utan enbart ca 15 stycken. Schäfer är en av raserna och den klarade sig, Napoletansk mastiff och vanliga mastiffen blev tydligen också diskade.

  3. Det jag hört är att dessa hundar verkligen blev BIR i sina raser. När de senare skulle in i gruppfinalen så blev de diskade i veterinärkontrollen. Jag påpekar det inte för att vara petimeter (fast det är kul det med) utan för att konstatera att dessa hundar utsågs till BIR av sina rasdomare, vars instruktion är att även premiera sundhet. Dessa domare borde kanske vidareutbildas på något vis…

    • Martina says:

      tycker det var ett genidrag att vänta med veterinärbesiktningen tills efter dom utsett BIR. Hit’em where it hurts 🙂

  4. Martina says:

    Basseten gick inte igenom veterinärbesiktingen den fjärde dagen, big surprise, not…

  5. martinae says:

    Helvete vad förbannad man blir när man ser denna film! Vad är det för j-la människor som föder upp såna missfoster till hundar som inte kan springa, inte kan andas eller inte kan se. Och allt sanktionerat av dessa j-la utställningsdomare som ger dom priser och uppmuntrar eländet. Helt otroligt egentligen att inte både uppfödare och utställningsdomare sitter i fängelse för djurplågeri.

Leave a Reply

