Galenskap


I helgen ägnade jag mig åt sann dårskap. Eller vad sägs om att åka på en kvällstävling i Linköping (som beräknades sluta klockan ett på natten) på lördagskvällen och sedan stå redo för ännu en tävling i ett ridhus i Karlstad på söndagsmorgonen? Som tur var fick jag spendera de få timmarna jag sov hemma hos Fanny och Thomas i Fjugesta. Tack! 🙂

Själva tävlandet gick väl sådär, trots att både jag och hundarna gjorde bra jobb, generellt. I Linköping var banorna ganska lätta och i Hammarö ganska svåra (men väldigt roliga).

Från Linköpingstävlingen fick jag inga resultat alls. Råttan var JÄTTEDUKTIG och hade fem fel (rivning) i Ag och nollade hopp. Tyvärr räckte hennes tid ingenstans, det var väl runt trettio andra som nollade den banan. Rasken inledde med att inför agilityklassens upplopp svänga åt fel håll från säcken (in mot väggen!) och sedan hoppa över det… I hoppklass skötte vi oss bättre men där ramlade tyvärr Rasken i en landning, dessutom startade banan med hopp-tunnel-nittiograders sväng… den blev såklart stor. Trots att jag stod och plockade vid tunneln! Hursom, trots allt klarade vi en trettondeplats vilket är en bragd men för att få EO-poäng ska det vara plac 1-10.

I Hammarö fortsatte Råttan att vara störtskön att köra med. Glad, pigg och busig. Kanske mest busig dock. I första loppet var det en del serpentiner med störningar. Vilket aldrig har varit Råttans grej riktigt. 😉 I andra loppet gick hon jättefint, men mot slutet tog hon helt fräckt och sprang förbi mig (nästan in i mig) för att smita in i fel tunnelhål. Jag sparade henne från sista loppet.

Rasken rev istället serpentinerna i agilityklassen. Måste komma ihåg att få till den där rutinen igen, om att före varje tävling träna:
– push-serp
– threadle
– lång serp
– tvingande fb
– makaron
– stick
I första hoppklassen fick vi faktiskt äntlingen ett resultat! Andra placering efter Malin och Nick, inte fy skam och välbehövliga poäng. 🙂

Som synes är första svängen i starten problemet även i detta lopp. Många löste i helgen sådana situationer med en Jakko-broms. Sådant vill jag ju som bekant inte göra men något liknande skulle jag nog behöva. Kanske räcker det att sticka? Eller är det mer hundträning som behövs? Jag vet inte.

I helgens sista lopp gick vi i tunnelfällan i starten. Inte särskilt förvånande om än irriterande:

Jag har föreslagit att vi ska träna den banan på SAgK-träningen på lördag…

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

8 Responses to Galenskap

  1. Mette says:

    Det kanske räcker med att faktiskt står still och inte backar runt så mkt? Om du går ut lite längre i lead outen så att kan stå still längre och därmed ge dig av tidigare? Nu ser det för mig som enbart har sett loppet på film som du måste backa dig in i position och backa dig in framförbytet vilket blir rätt mycket rörelse så inte här helt lätt tolkat tycker jag 🙂

    • Mija says:

      Jo, så är det nog. Jag är nog ofta spänd i starterna, liksom. Tack för din kommentar, nu kanske jag kan låta bli att ligga sömnlös över just detta! 🙂

  2. Ewa says:

    Det var en ren fröjd att se er på denna bana! Lugnt, snabbt, tydligt o ingen panik som för så många andra! Grattis!

  3. Petra says:

    Var det uteslutet att ta hunden åt höger över det hindret? Ser ut som du skulle kunna hinna med att fb och sedan svänga honom höger, eller jag tänker tokigt? Om vänsterhållet så håller jag med Mette 🙂

    • Mija says:

      Nä, det var det nog egentligen inte. Jag tror dock att vänster var bättre då det är den naturliga landningen och vägen efter hindret blir mer rak. Fast höger var nog något närmare. Framförallt är han inte så lättihopsamlad, ångvälten.

      • Petra says:

        🙂 En sån där sekvens där det är skoj att klocka. Kanske höger är närmre men tar längre tid och vänster är längre men går fortare… Jobbiga sådana där.

      • Mija says:

        Ja. Hur ska man knäcka koden, liksom?

Leave a Reply

