Trevlig tävlingshelg


I helgen har jag tävlat Rally nybörjarklass (med båda jyckarna) och agilitylag (med Raskens lag Gilla läget). Båda tävlingarna har varit trevliga upplevelser. Mycket på grund av den där “Gotlandsbåtdevisen”: Du är en del av någon annans upplevelse. Rally och agility drar trevligt folk, helt enkelt. 🙂

Rallytävlingen igår arrangerades av Apollogruppen i Vikbergs ridhus, där samma klubb brukar köra lydnadstävlingar (det var jättekul att se Råttans min, typ under lugg, när hon insåg att det faktiskt inte skulle bli någon jävla lydnad). Tyvärr var denna tävling inte lika välarrangerad som vi är vana vid från lydnaden (det var helt enkelt mer eller mindre kaos) men värmen fanns där och problemen löstes.

Jag har fortfarande jättesvårt att “förstå rally”. Jag tycker bedömningen är ologisk och jag tror att det beror på att jag inte har förstått grundidén med sporten, typ. Till exempel får man -10 poäng (av de 100 poäng man börjar med) om man gör “fel moment”. Exempelvis om hunden sitter när den ska stå, eller tvärtom. Eller om föraren tar fel antal steg. Men sedan kan man DESSUTOM få fel för utförandet av detta moment. Som alltså redan har underkänts. Det känns lite som när jag en gång på en tenta rörde ihop de latinska namnen på malariamyggan och dess parasit och läraren som rättade tentans skrev “0 poäng. Helt fel!” Det räcker liksom med noll poäng. Tycker jag.

Nåväl, inte bara Råttan utan även Rasken blev faktiskt godkänd den här gången. Jag gick fot tio minuter på parkeringen med Rasken innan start, då hade han bara lite ADHD. Tyvärr lyckades jag få ett “fel moment” med varje hund. Förbannat. Men, Råttan är i alla fall bara en “pinne” ifrån uppflyttning nu.

Idag har jag och Rasken varit och tävlat agility med lag “Gilla läget” hos rutinerade Knivsta BK på klassiska tävlingsplatsen Lagga ridskola. Agilityklassen gick okej för både mig och Rasken (nolla, om än dålig) och laget (onödig pinne). Hoppklass A diskade hela laget utom Helena och Caspian. I hoppklass B hade vi en disk och två nollor när det var min och Raskens tur. Och så lyckas vi skrapa ihop 15 fel! Gah!!! Förbannat.

Mitt och Raskens absolut största problem idag (det var det som sket sig i första och tredje loppet) är att han reagerar väldigt mycket på kommando “vänster”. Det krävs nog både lite mer träning och lite mer tävlingserfarenhet för både mig och Rasken med dessa riktningskommandon för att det ska funka bra.

I andra loppet var han, vilket är ganska ovanligt, HELT galen! Skällde, vrålade, kröp och körde någon slags fjärrdirigering i starten. Jag gav mig inte förrän han låg men när jag släppte iväg honom var han som en kanonkula. Jag är inte förvånad att det loppet slutade i disk. Vi lär träna starter inför Luleå, även om det tredje loppets start, då jag använde mig av lite klassiska “krav” i starten, var helt okej.

/Mija

This entry was posted in Agility, Rally. Bookmark the permalink.

3 Responses to Trevlig tävlingshelg

  1. Mari says:

    Grattis. 😉 Kan se galne Rasken framför mig.
    Fan, vad tävlingssugen jag blir. Men det är nog bra att ha pauser ibland. Kanske…
    Du får inviga mig i rallylydnad nån gång. Jag fattar ingenting.

    • Mija says:

      Tack. 😉 Jag körde den enkla vägen för att lära mig Rally. Läste på om momentens utförande och sedan anmälde jag mig till tävling. 😉

  2. Jo says:

    De borde inte ha döpt den där sporten till Rally, jag får grymma läsförståelseproblem varenda gång nån skriver nåt om vad jag först tror är min hund…

Leave a Reply

