Greguppdatering


Vi har gått handlingskurs för Fanny Gott. Det var härligt! Take home mess:

– Mitt fotarbete i threadles är fel. Så här ska det vara: plant – mot hundens landningspunkt; back n forward – mot hindret.

– Framförbyten behöver inte nödvändigtvis vara så nära nästa hinder som möjligt utan bara så nära att det inte finns någon konflikt i budskapet.

– Jag gör nog helt enkelt för många serpentiner “för säkerhets skull”.

På lunchen (och vid den trevliga middagen på stan igår) hade vi en intressant diskussion om kopplingen hoppteknik/handling. Fanny menar att det krävs tre saker för bra hoppning:

– Fysisk färdighet hos hunden (hoppteknik),

– tydliga signaler (för att exempelvis hoppa långt eller kort),

– värde för signalerna (hundens motivation).

Jag tyckte att detta var väldigt intressanta resonemang. Och jag tror att många brister här. De vanligaste felen skulle jag säga är att man inte alls tränar hoppteknik (eller att man, som jag, haft svårt att koppla grundövningarna till tävling och att träna situationsspecifikt), att man inte tar ansvar för att ge hunden tydliga signaler (man använder sig inte av tempoväxlingar utan låter hunden ta smällarna) och att man inte bygger värde för hoppandet utan bestraffar rivningar.

Det var en kort sammanfattning av en mycket givande kurs! Tack Fanny!

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

4 Responses to Greguppdatering

  1. Mette says:

    Vad är värst, göra en serp för säkerhets skull eller att missa en och därmed flicka?

Leave a Reply

