Vad händer med agilityförbundsfrågan? Vi skulle behöva en oberoende utredare.


I min ambition att hålla agilitysverige uppdaterat tänkte jag nu ge mig på att sammanfatta vad som hänt på agilityförbund-direkt-under-skk-fronten på sistone. Vår namninsamling togs upp på kennelklubbens centralstyrelses (CS) möte den 16 november. CS uttalar att man har förståelse för synpunkterna. Samtidigt har SBKs agilityregelgrupp (ARG) sänt in ett PM till CS där man pekar på allvarliga brister i nuvarande modell för hur agilityn är organiserad.

CS hade vidare fått information från SBK om att frågan om flytt av huvudansvaret (huvudmannaskapet) för agilityn kommer att tas upp till diskussion och beslut vid SKKs nästa kongress i maj 2012. CS beslutade att bordlägga frågan till efter SBKs kongress i maj 2012.

Det SBK har gjort är att skapa en arbetsgrupp som ska se över den svenska agilitysportens framtid. I denna grupp ingår ingen som faktiskt stödjer agilityförbundsfrågan (i alla fall har det inte kommit till min kännedom och jag har frågat). Problemet med SBKs utredning, utifrån vårt perspektiv som agilityaktiva, är att den inte utreder vad som skulle vara bäst för agilityn. Huvudfrågan man ställer sig är: Vad skulle SBK behöva göra för att förbättra relationen med agilitysporten? (Läs mer i Mari Edmans artikel “Arbetsgrupp utreder agilityns framtid” i Hundsport 12/2001).

Diskussionen som förs på kongressen kommer antagligen inte involvera särskilt många agilityaktiva då det skulle vara rekord om det satt en handfull personer med någon kännedom om agility i den församlingen. Då jag för en tid sedan var i kontakt med ARG uttalade de sig positiva till att delta på kongressen, men de hade inte fått frågan. Vi kan bara hoppas att vi, via SKK, kan få till en oberoende utredning om hur agilityn bör organiseras, med sportens bästa för ögonen, om SBK skulle komma fram till att de vill fortsätta använda agilityn som mjölkko. Vilket kongressen förmodligen gör.

Spännande är dock att SKKs Arbetsgrupp för freestyle (AF) lämnar här förslag som innebär att freestylesporten från och med år 2014 sköts av en egen, ny specialklubb – Svenska hundsportsklubben. Denna specialklubb har inget rasansvar utan är helt fokuserad på verksamhet.

Ibland blir jag så himla less på att jag är född i fel tid liksom. Alla de här frågorna kommer säkert att vara lösta om 20 år. Å andra sidan – det kunde ha varit värre. Min mamma var med i SBK en kort period på 70-talet. Hon gav det aldrig en andra chans…

/Mija

This entry was posted in Agility, Diverse hunderi. Bookmark the permalink.

8 Responses to Vad händer med agilityförbundsfrågan? Vi skulle behöva en oberoende utredare.

  1. Helene says:

    Tack för uppdatering!

  2. toktassarna says:

    jag ska prata lite med freestylefolket här i stan har jag tänkt!

  3. jessicas1980 says:

    Ja, tack för uppdatering!!

    Får man be om en blogg, om certen och vad som händer, kan hända lr inte händer. Du brukar ha koll på sånt 😉

    • Mija says:

      Det värsta är att på den fronten verkar det, tyvärr, hända så försvinnande lite att det inte räcker till någon blogg. 😦 Först och främst lär vi väl vänta på nästa PTK-möte.

      • jessicas1980 says:

        Okej. Så trist. Kommer i helgen tävla i sådan klasser, där certet bara vandra till trean lr fyran… Berör ju inte large, knappt medium heller men small, på vår tävling…

        Kommer man att få certen i efterhand på såna här tävlingar, om de erkänner sitt misstag & rättar till det?

    • Mija says:

      Obs! Nu spekulerar jag… jag vet alltså inte:

      Normalt gäller inte nya regler eller regeländringar retroaktivt men det är givetvis möjligt att göra så om man nu erkänner det hela som ett misstag/missförstånd.

      /Mija

Leave a Reply

