Fritt följ – ett litet helvete?


Igår hade jag och djuren lite av fritt-följ-tema. Jag har problem med det där momentet. Det är nog klassiskt betingat för jag vet inte varför. Det bara KÄNNS obehagligt. Och så har jag har dåligt självförtroende.

På förmiddagen tränade jag lite med Rasken enligt vad Helene föreslagit – nämligen att lite gå-och-gå-och-gå utan att det händer så mycket och belöna när han koncentrerar sig och hittar position. (Han har två problem, det största är att han jagar upp sig förbannat. Det andra är viss pendling.) Jag måste erkänna att det faktiskt var lite ballt när jag faktiskt såg hur han “föll tillbaka” och koncentrerade sig.

Sen eftermiddag hade jag och Råttan bokat en privatlektion med Memea Mohlin. Det var faktiskt inte bara obehagligt utan lite kul också! Vi fick med oss många tips. Skriver ned dem här så att jag har en chans att komma ihåg:
– Vi körde lite mer lekfullt fritt följ med slalom/snurrar och sådant som belöning. Det var kul och bra för bådas våras attityd.
– Mea tyckte inte att Råttan såg döende ut med låg svans, mer koncentrerad.
– Råttan bör såklart få mycket belöningar, ett system som Mea kör ofta med är många belöningar i början av programmet, sedan en lång sträcka utan belöningar och slutligen många belöningar igen.
– Råttan verkar ta backande, sidorörelser osv som korrigeringar. Antagligen för att stegförflyttningar och sådant SKA ge belöning för att löna sig i hennes värd. Tänk på att träna sådant i kedja med transport efter och SEDAN belöning!
– Fria följet blev genast mycket sämre med kommendering.

Vi kollade också lite på min uppfattning om Råttans position. Och faktum är att jag såg ganska bra om hon låg bra eller för långt fram! 🙂 Däremot såg jag mindre av när hon rörde sig ut åt sidorna, kanske måste jag vara mer uppmärksam på det bara?

Generellt känner jag att jag kan för lite om fria följets bedömning, också. Borde nog försöka sätta mig in i det.

Råttan och jag skulle behöva strukturera upp lydnadsträningen lite mer, på något sätt. Det jag satsar på nu är, i princip uteslutande, att belöna smådelar och få bra attityd och stolt hållning från Råttan. Detta innebär:

Platsliggning – underhållsträna då och då med trygga hundar.
Sittande – belöna företrädesvis genom att gå tillbaka. Lugn och trygg även här gäller just nu. (Se upp så att hon inte blir för lugn igen, bara…)
Fritt följ – se ovan.
Z – vi övar dels på nya z:at i smådelar och belönar och tjoar massor. Dessutom tränar vi hopp-stå numera.
Inkallningen – kanske borde jag väva in hopp-stå i inkallningen? Men det känns jävligt långt borta… Träna den måste vi göra med massa belöning i varje del.
Rutan – positionen i rutan måste övas och belönas, massor.
Apporteringsdirigering, vittring, hoppapport – fokus på att hålla fast, träna med tävlingsledare…
Fjärr – belöning under magen a la Jo tycker Råttan tydligen är kul!

Saken är att en del av detta kan jag inte träna själv, annat kan jag inte träna ute och ytterligare något behövs andra hundar till… Skulle behöva göra något slags schema helt enkelt. Hur fan ska man hinna med att träna allt?

/Mija

This entry was posted in Bruks och lydnad. Bookmark the permalink.

3 Responses to Fritt följ – ett litet helvete?

  1. Jo says:

    Kunde man ju ge sig på att bitcharna skulle tycka om samma fjärrbelöningar 😉

    Angående det där med att hinna träna så är det typ obegripligt, ser fram emot att se om nån har en lösning som inte är att träna reklampausen på tvn man inte hinner titta på…

  2. Åsa says:

    Hittar du ett hållbart tids-schema får du gärna mejla mig det… Och du vet att jag alltid ställer upp på gruppmomenten på agilitytävlingar runt om i Sverige, bara tid finnes. (Har ju både stor och liten hund om dina gör skillnad på det.) Fast det är ju det där med TIDEN… ;o)

  3. maja o zoro says:

    japp ett rent helvete 😉 dock verkar du ha motsatta problemet till vad jag har… nämligen att du har hundar som gör det och till och med tycker det är kul? medans min hund tycker det är skit skumt att gå utan att göra något (dvs fritt följ) hehe.

    lycka till med det i framtiden 🙂

    ses på agilityn 😉

Leave a Reply

