Äntligen vet jag vad jag vill (på SM)


Efter årets SM med Rasken måste jag erkänna att jag har haft en del ångest. Över att det blev som det blev men, mesta av allt, över att jag inte riktigt vetat vad jag vill. Jag hade, och vill ha, som mål att nolla varje lopp på SM. Det är ett lagom mål för oss, känner jag. Men det var väl just det som gick fel i den individuella finalen i år? Ja och nej. Det största problemet vid finalen i Solna för mig var att jag helt enkelt tyckte banan var jäkligt svår då i somras. Särskilt sekvensen runt balansen. Och “alla” snöade in på den första svårigheten, den att välja mellan tunnel och balans. Där visste jag vad jag skulle göra, även om det kändes långt ifrån lätt. Mitt problem var just där jag diskades mig. Lite kan man nog säga att vi diskade oss för att vi är dåliga på just självständiga balansbommar. Men det finns en annan sida av detta – jag tror att anledningarna till att jag hade så otur när jag tänkte så att jag faktiskt VALDE att följa med så långt som jag gjorde på balansen var:

1/ Jag hade bestämt mig för att målet var att nolla. Att skicka honom själv över en hel balansbom hade varit en chansning. Och det föreföll omöjligt.
2/ Jag höll inte huvudet tillräckligt kallt. Jag borde ha klarat av att analysera banan, alternativt huggit någon att prata om den med. Både small och medium hade kört klart och jag hade gott om duktiga vänner i publiken.

Jag har haft svårt att reda ut det här. Jag vill ha som mål att nolla men jag vill inte att det leder till korkade beslut. I natt, när jag sov, löste jag knuten. Visst är sådant fantastiskt? Målet på årets SM (och andra mästerskap) är:

Att vara bestämt och att nolla. Att hålla huvudet kallt i bananalysen och väga risker mot varandra.

/Mija

This entry was posted in Agility, Mål och planer. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

