Tävlingarna på Åland, Eckerö (filmblogg)


Det är så värt att åka till Ålandstävlingarna! Så enkelt är det! Eckeröhallen är underbar och konkurrensen mördande. Kan det bli bättre?

I mina första två lopp hade jag egentligen samma två problem men på lite olika nivåer. För det första tar jag i för mycket med mina muntliga riktningskommandon och får därmed, såklart, för stora reaktioner. För det andra gjorde Rasken inte så distinkta balansbomsnedfarter som jag önskar. Det är nog helt enkelt undertränat, faktiskt. Så här såg det ut:

Det andra loppet var det internationella agilityloppet. I det startade även Råttan, från och med årsskiftet får nämligen även löptikar starta i internationell klass i Finland (men inte i nationell klass). Det var en upplevelse att vara först (?) att starta med löptik i Finland. Det var ett väldigt stohej om var i hallen jag fick vara, var jag fick rasta och sist men inte minst med (vardagsrums-) mattan vi skulle starta med. Tillslut liksom bara släppte jag Råttan och sprang, filmaren han nog inte riktigt med. Och slutligen simmar jävla Råttan ur bild:

Sista loppet på lördagen var ett hopplopp. Jag tyckte det gick ganska bra men fick en minst sagt blygsam placering. Förstod inte varför men fick hjälp av Malin Elfström som omedelbart såg att det blivit något fel i säcken:

Jag tänkte att jag skulle åka hem och analysera säckar på filmar för att se om Rasken brukar vara långsam genom dem. Men det enda jag kom fram till är att det, tydligen, är oerhört ovanligt att vi använder säcken på svenska tävlingar! Den finns nästan inte på någon av våra filmer från 2011. På SM är säcken visserligen med i bägge loppen, men de var ju så skitnödiga… Men sedan insåg jag att jag ju fick en väldigt bra sväng ur säcken i första loppet på Åland. Kanske bromsade han för att han förväntade sig sväng? Det här med användningen av verbala kommandon öppnar verkligen för nya typer av grubblerier.

Helgens sista lopp startade klockan 8 på morgonen och jag hade startnummer 8. Great dog shame about the handler:

Jag hade i alla fall en förbannat kul helg på Åland. Filmade, avslutningsvis, Jakko och Janita bara för att ha något av känslan med mig hem. Det blev omlopp mellan Janita och Malin E i klassen, det är därför Janita springer två gånger:

Sammanfattningsvis har jag redan bokat hotellrum på hotell Elvira för nästa års tävlingar i Eckerö. 🙂 Nästa år ska jag också försöka komma ihåg att Åland är ett u-land och åka dit med euro (eller ta ut i Ålands enda bankomat i Mariehamn) och fulltankad bil (för tankomaterna tar bara VISA electron).

/Mija

This entry was posted in Agility. Bookmark the permalink.

3 Responses to Tävlingarna på Åland, Eckerö (filmblogg)

  1. maja o zoro says:

    JÄTTE DUKTIGA !! han är grymmt snabb !!!! 🙂

  2. Mette says:

    Tävlingarna på Åland är verkligen grymma, hoppas kunna åka dit igen någon gång 🙂

    I det där hopploppet så tycker jag att det ser ut som Rasken både tappar fart och linje efter hopphindret som kommer efter andra tunneln. Den tappade farten och linjen följer sedan med honom en rätt lång bit som känns som en rätt ösig sträcka. Kan kanske ha bidragit till tidsförlust?

    • Mija says:

      Malin var missnöjd med sina svängar där. Så jag antar att jag borde varit det. Men jag fattar faktiskt inte. På riktigt? Vad gör vi för fel? (Jag ser det inte här alltså. Jag vet att Rasken ofta kommer som skjuten ur en jävla kanon ur tunnlar och att vi ofta tappar just där.)

Leave a Reply

