Ingen tid för vila 2012


Jag har haft svårt att ta tag i den obligatoriska (?) målsättningsbloggen för 2012. Mest beror det på den där EO-uttagningen som omkullkastade allt. Anna Persson skrev i sin riktigt intressanta artikel i Brukshunden (!) nr 6/2011: “Att våga vila – konsten att planera sin träning”. (I artikeln skriver hon också att ett nyckelord i sammanhanget är träningskontinuitet, det handlar alltså INTE om att inte motionera hunden för att maximera risken för skador i framtiden eller så…)

Jag har extremt mycket på jobbet i början av år 2012. Jag ska “lica” är det meningen. Som att det inte var nog har jag tagit på mig ett “litet” extra projekt på jobbet. Jag visste när jag sa ja till det att jag inte hade tid, att jag borde säga nej. Men jag kunde inte. För jag VILLE. Jag tänkte att jag kan ta till helgerna – hundtävlandet kan jag lägga ned jan – mars. *roll*

SÅ HÄR SKER UTTAGNINGEN TILL EO 2012: De ekipage som uttas individuellt till landslaget är kvalificerade till att anmäla till EO. Övriga platser på EO går till de hundar som placerat sig högst på Årets agilityhundlista under perioden 2012-01-01 till och med 2012-05-20. Fördelningen mellan storleksklasserna följer fördelningen av inkvalade hundar individuellt till SM 2012.

Det gäller alltså att tävla utav bara helvete fram till och med 20e maj. Tyvärr lyckades inte SBK gå ut med detta innan anmälan till Kistatävlingarna gick ut så vi som inte anmält dit kommer att ligga efter från början. Delvis genom rent fusk då informationen gått ut till vissa men inte alla… Men… agility är fart och fläkt, finns ingen tid för dräll. Eller gnäll. Så man får väl försöka ta det på resten av tävlingarna då. Med början i Luleå… Ärligt talat, det suger. Men jag har bestämt mig för att göra ett “lagom försök”. Jag har sjukt mycket annat i livet just nu som är viktigare än agility. Som till exempel livet självt. Jag tänker inte köra till Luleå i snöstorm för att kvala till EO. Men jag ska anmäla till de tävlingar som jag skulle kunna tänkas ta mig i väg till och skiter det sig på grund av jobb, väder eller vind så gör det.

Rasken

Agilitytävlingsplanering 2012
Tävla kontinuerligt feb – juli (i januari är det försent för att anmäla till tävlingar) för att göra bra ifrån oss på:
– Kvalificeringen till EO (fram till 20 maj).
– Landslagsuttagningarna (18-19 maj).
– SM (15-17 juni).
– (Förhoppningsvis…) EO 27-29 juli.

Agilityträning
År 2012 med Rasken SKA vi fokusera på klätterhindren framför allt. Det finns annat som är viktigt och roligt men om vi någonsin ska känna oss “färdiga” med grundträningen måste vi få till de där förbannade klätterhindren och därför blir det det enda agilityträningsmålet för 2012. Det andra utvecklar vi nog tillräckligt bara genom vår passion.

Sök
Under 2012 ska vi också köra in lägre klass sök. Det innebär att vi ska få till:
– Krypet
– Rätt attityd till lydnad
– Platsliggning och budföring med skott (börja med att dubbelchecka att hans öron är ok)
– Tomslag (inte bara för att “de händer” utan jag vill att han ska ha motivation för dem)

Hantering
Skärpning liksom, ta och träna!

Bilen
Se föregående punkt.

Råttan
Råttan och jag ska försöka hålla oss i form till det SM (lag, agility) hon är kvalad till typ en månad efter sin 11e födelsedag. Ett annat mål är att försöka få lydnaden att bli sådär kul som den skulle kunna vara. Och om vi hittar DET, tävla och hoppas på att ta det där förbannade sista förstapriset som suttit så långt inne.

Mija
Jag hoppas klara av min lic på ett sätt jag kan leva med och sedan hinna med att fundera vad jag ska göra med mitt liv. As simple as that.

Gott nytt år… typ.

/Mija

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Ingen tid för vila 2012

  1. Mari says:

    Heia heia Mija, Rasken og Rottan! 🙂

  2. Anna & Juni says:

    Gott Nytt År! Och kör hårt under 2012 🙂 Synd att vi inte ses på mässan 😦

Leave a Reply

