Uppföljning av träningsmål 2011


Jag tycker faktiskt att jag har lyckats ganska bra med mina träningsmål i år. Kanske är jag faktiskt, för en gångs skull, allra nöjdast med min egen fysiska träning. Det har, ärligt talat, kostat på. Diskbråcket gjorde att jag fick väldigt svårt att röra mig och jag gick upp extremt mycket i vikt. En kombination som är otroligt dålig, det fattar vem som helst. Ändå sitter jag här nu och känner mig fysiskt pigg och frisk. För att jag faktiskt hållit en ganska bra kvalité och kvantitet i träningen. 🙂

Mitt främsta mål för träningen 2011 gällde min rörlighet. Som var riktigt usel i slutet av 2010. Och jag har VERKLIGEN blivit rörligare. Jag är fortfarande orörligare än de flesta men betydligt rörligare än jag NÅGONSIN har varit. Jag har faktiskt till och med lyckats med mitt årsmål, att kunna stå med raka ben och nudda fötterna. Men i ärlighetens namn har det bara hänt en gång och jag sträckte mig rätt så rejält. 😉

Agilitymässigt har jag också skött mig rätt så bra. Med ett undantag, jag tror bestämt jag tappat bort det där med att hålla en arm bakom ryggen i serpentin och treadle. Det får bli skärpning.

Raskens mål har jag väl inte heller uppfyllt helt hundra. Framförallt har vi inte klarat av grundträningsmålen vad gäller klätterhindren. Men jag tycker att vi jobbat på rätt så bra faktiskt. Och visst har vi tagit tag i hanteringsträningen, men jag kunde ha jobbat mer, oftare och hårdare…

Jag och Rasken har däremot lyckats riktigt bra med:
– Att lägga upp ett hoppträningsprogram med situationer han har svårt för, träna dem och uppnå bättre resultat.
– Vi har gjort bra agilityresultat. Vi har tagit hoppchampionatet vi önskade oss. Mm. Bl a har vi faktiskt tagit en 9e plats på Årets Agilityhund. Om man vill tolka det positivt finns det bara åtta ekipage i Sverige som har lyckats bättre än oss i år.
– Vi har tävlat appellklass sök med högsta betyg i söket av bägge domarna.

Råttan och jag hade som mål att ta ett lydnadschampionat (vilket har skitit sig, vi har inte tagit det sista förstapriset i år heller) och att tävla freestyle (vilket vi har gjort, kom på att vi kan leva utan det). Vi har dessutom lyckats ta ett norskt agilitychampionat och CACIAG. Och vi har debuterat i rallylydnad med godkänt resultat.

Det var väl det. Dags för nya mål och nya planer.

/Mija

This entry was posted in Agility, Bruks och lydnad, Diverse hunderi, Mijas träning. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

