Idag gick det upp ett par (hundtränings-)jul-ljus!


Finns det något bättre sätt att spendera en juldag än med hundträning? Idag fick jag och djuren sällskap med vår klubbkamrat-i-Uppsala-exil, Jo. Trevlig och nyttig träning blev det. Jag var riktigt glad när jag åkte därifrån – tyvärr insåg jag snart att ingenting är så bra att det inte kan bli sämre. 😦 På vägen hem stannade nämligen biljäveln igen. 😦 Jag lämnade in den för ett par veckor sedan men då fick jag tillbaka den med motiveringen att det nog var för lite bensin, Volvos har så stora tankar så man måste ha minst 20 liter i gamla sådana. Idag hade jag mer än 45 liter i tanken och bilen bara tvärdog. Bärgaren trodde det var kolen i generatorn, vilket låter som en troligare förklaring än att bensinen inte når ända fram. *sakar den där smileyn med kulspruta som fanns i blogtown*

Nog om det. Johanna tycker också att hennes hund av årgång -06 är lite lik en gris. Publicerar en bild från hennes blogg som bevis:

Jo har redan hunnit blogga om dagens träning, så vill ni veta mer – kika in i den bloggen!

Det gick som sagt upp ett par jul-ljus idag, kring hundträning, alltid kul när sådant händer.

Det första gällde nosduttar som Rasken har en tendens att göra med öppen mun när han blir upphetsad. Inte så bra i människomötes/hanteringsträningen. Jag ska helt enkelt prova att låta honom ha något i munnen, själva duttarna måste ju ändå jobbas bort tillslut. Vad tror ni om det?

Det andra gällde detta med uppfartsträning på balans som jag haft lite svårt att få till. Plötsligt slog det mig att det enda rimliga sättet att lösa det är att se det som någon slags kedja som bara inte kan brytas före nedfarten. Tanken är att lägga till ett hinder till, med belöning efter det. Om uppfarten blir fel följer jag ändå, lojt, med Rasken till nedfarten och sedan börjar vi om. Blir det rätt får han ta nedfart och förstärkningen för rätt uppfart blir att jag SPRINGER med. Sedan blir det ok och hopp och leksak. För jag måste mata honom i transporterna eftersom han är alldeles för uppjagad vid den här träningen nu förtiden. Så det där med godis som belöning blir lite dåligt då. Vad tror ni om detta?

God fortsättning!

/Mija

This entry was posted in Agility, Bruks och lydnad, Doggie Zen, Mål och planer. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

