Polcirkelhoppet i Jokkmokk


Jag ångrar inte att jag tog domaruppdraget i Jokkmokk. Men jag ångrar att jag inte tog med kameran. Bjuder på några mobilbilder:

This slideshow requires JavaScript.

Banorna, som jag fick massor av beröm för, ligger under fliken banskisser ovan. Själva tävlingen var som att flyttas tillbaka i tiden en slag. Inte vad gäller kvalitén på ekipagen utan snarare vad gäller tävlingens storlek och så. En sådan “gammelmodig” grej var att jag som domare skulle utse en favorit per dag. Förr var det ofta så att domaren utsåg någon med “förbättringspotential” men så valde jag inte att göra. Jag tog ingen hänsyn till resultat men det var viktigt att ekipaget i fråga körde bra agility. Men för att få priset var man tvungen att göra något lite spektakulärt, tänkte jag.

På lördagen var det väldigt lätt att dela ut “Domarnsfavorit-priset”. Jonas Erlandsson snubblade nämligen över en tunnel och landade, efter en längre luftfärd, på mage i sanden. Efter att vi konstaterat att han mådde bra var vi många som bröt ut i skratt. 🙂 Dessutom innehöll loppet fram till dess både bra agility, inlevelse, spänning och så vurpan då. Lätt att utse domarens favorit.

På söndagen var det mest spektakulära slalomingångar som vissa, vältränade, hundar utförde med bravur och jag, som domare, fick bevittna det från första parkett. Jag kunde inte bestämma mig utan det fick bli lottning mellan:
– Aqui, en labrador med förare Ulf Jönsson från Östersunds BK. Aqui gjorde en helt grym slalomingång i hoppklass 3 B. Ulf vågade köra på det smala, raka, spåret från muren #8 till slalom #10 och vann då en massa fart, som hon klarade av att ta vara på och bromsa upp i slalomingången! Aqui fick också klassens snabbaste tid (tyvärr med en rivning).
– Crut, en tysk spets, med förare Caroline Mähler, Hudiksvalls BK. Obeskrivligt. Carro tappar Crut bakom ryggen men han reder sig och tar slalom ändå, liksom. Han bara fixade det!
– Penny, en vrålsnabb skällande bc-blandis med förare Linnea Lindström, Skellefteå HU. Bara sååååå snygg tempoväxling in i slalom i Hoppklass 2A.
– Puma, en vorsteh, förare Agneta Molin, Umeå BK. Också i hoppklass II. Liksom bara SLÄNGDE sig in i slalom. Utan att bromsa förrän i första porten… 🙂

Jag har helt enkelt haft en trevlig helg med bra agility i vackra Jokkmokk!

/Mija

This entry was posted in Agility, Djur och natur. Bookmark the permalink.

10 Responses to Polcirkelhoppet i Jokkmokk

  1. Annica says:

    Norrland e fina grejer!

  2. Catti says:

    TACK för roliga banor ihelgen. Nästa gång jag tävlar på dina banor ska jag inte vara lika “tjock” så jag orkar springa 🙂

  3. Carro says:

    Det var en otroligt mysig tävling! Och jag gillade verkligen banorna, så himlans kul också hur folk klagade på att första agilityklassens bana var för lätt, och jag sa åt folk att aldrig underskatta en bana! Man måste jobba linjerna!

    Kul att du minns Cruts ingång, blev själv otroligt impad hur han löste det hela åt sin struliga matte ❤

  4. Teresa says:

    Det är helt klart något alldeles speciellt med vinterljuset här ovanför polcirkeln, så glöm inte kameran nästa gång. Mitt i midvintern runt 20 dec firar vi Blåljusfestival i Vuollerim i Jokkmokks kommun. Det är inte blåljus=polissirener utan det speciella blåa ljuset som himlen färgas av under den ljusa tiden på dygnet då solen inte når över horisonten. Mycket fint och värt att upplevas. Vi har fina skridskoisar här uppe nu också. Om du vill läsa en annorlunda hund- och friluftsblogg så gå till min kompis Mattis blogg. Han är hundspannsförare och ägare till kennel Working Husky med ca 40 Siberian Huskys och 2 BC hemma på gården. Läsvärd blogg! http://www.mattisblogg.se
    Tack för att du tog dig tid att komma hit och du är varmt välkommen tillbaka både som tävlande och som domare. =)

  5. propiraya says:

    15 hinder i hopp2, aldrig sett så få hinder på en bana. Banorna såg verkligen roliga ut, önskar att jag varit där!!

  6. Carin says:

    Tack för väldigt roliga banor i Jokkmokk!

    Visst var ljuset och naturen vacker – kikar du i min blogg ser du fler bilder däruppifrån!

    // Carin

  7. Its like you read my mind! You seem to know so much about this,
    like you wrote the book in it or something.
    I think that you can do with a few pics to drive the message home a little bit, but instead
    of that, this is magnificent blog. A fantastic read.
    I will definitely be back.

  8. gold says:

    It is not my first time to visit this web site, i am browsing this web site
    dailly and obtain good data from here daily.

  9. Ashleigh says:

    hi!,I like your writing so much! percentage we
    communicate more approximately your article on AOL?
    I require an expert in this house to solve my problem.
    Maybe that is you! Having a look ahead to see you.

  10. Hi

    I not really know we recognized fully everything you supposed with
    that, can you increase a little more upon travel cosmetic bag ?

    Many thanks

Leave a Reply

