Vad ska jag och Råttan göra på ålderns höst? – Reflektioner efter en annorlunda tävlingshelg.


Ingen kan anklaga mig för att sakna dådkraft och kamplust i alla fall. 😉 I helgen har jag och Råttan debuterat i Heelwork to music (HTM) och Rallylydnad. Dessutom har vi gjort, ytterligare, ett försök i elitlydnaden. Planen med detta var lite att se om jag kunde lätta upp stämningen lite på lydnaden genom att träna några, för mig, lättsammare tävlingsformer. Som att freestyelmomenten kunde “smitta av sig” med lite glädje på fotgåendet. Så blev det inte. Råttan tycker att fotgående är tråkigt oavsett tävlingsgren. Och det mesta annat är roligt. 🙂

Reflektioner:

Heelwork to music – Råttan tyckte att fotgåendet sög men att freestyle-delen var rolig. Jag tyckte det var grymt nervöst och väldigt roligt. Visst skulle vi kunna ägna oss åt freestyle. Det vore kul. Men inget jag har lust att fara land och rike runt för och det är otroligt ont om tävlingar i Stockholmstrakten. Om jag förstått det hela rätt är nästa tävling i maj…

Rally – Jag skulle inte säga att Råttan tyckte det var roligt med rally men väl trevligt. Jag måste erkänna att jag verkligen föll pladask för den här tävlingsformen, även om bedömningen var märklig, på gränsen till obegriplig. Det som var så himla kul var att liksom göra själva banan med sin hund! Och det är ju huvudsaken. Bedömningen är, som i freestyle, “sluten” så det är otroligt svårt att som ny förstå något om vad som är bra eller inte. Jag hade hört innan att mycket skulle förklaras på domargenomgången och visst hade vi ordentliga sådana men några riktigt tydliga anvisningar var det inte. En person frågade till exempel mer exakt hur ett läggande under gång ska utföras när man sedan ska stanna i jämnhöjd med hunden. Svaret var att “det är mer av en känsla”. Rally var absolut skoj i varje fall och det har till och med fått en egen kategori här på bloggen nu. Vi återkommer med andra ord! Men det fyller inte vårt totala aktiveringsbehov.

Lydnad – Idag var det dax för lydnadstävling i Nynäshamn. Jag tyckte nog att det var en rätt så trevlig utflykt, men det tyckte inte Råttan. Hon kände sig inte trygg på sittandet och följde efter mig. 😦 (Tänk om den där jävla männsikan vars hund flög på Råttan förstod det här – då kanske hon hade bett om ursäkt för vad hon utsatte oss för!) Jättetråkigt. Särskilt som jag egentligen tror att lydnad är den bästa aktiveringsformen för mig och Råttan så här på ålderns höst.

Jag behöver en energi-injektion!

/Mija

This entry was posted in Bruks och lydnad, Diverse hunderi, Rally. Bookmark the permalink.

2 Responses to Vad ska jag och Råttan göra på ålderns höst? – Reflektioner efter en annorlunda tävlingshelg.

  1. Mari says:

    Du är ju så nära i lydnaden, så det är klart att du inte ska ge upp.
    Nån rallytävling har jag inte sett, så jag vet inte så mycket om den sporten. Men den verkar…märklig.
    Vad gäller freestyle är ju problemet att det inte direkt hjälper en själv att arrangera tävling för att få fler möjligheter att tävla. Jo, det skulle ju göra det om alla tänkte så (och det är ju inte direkt krångligt att arrangera freestyletävlingar). Men att tävla på egenarrangerade tävlingar är jäkligt stressigt (det kunde vi ju se i fredags) och kräver att man själv har lätt för att komma i rätt stämning.
    Men det är ju inget snack om saken – att träna freestyle är himla kul. Och det tycks ju Råttan tycka också. Jag vill definitivt se er göra ett program med värsta tempoväxlingen – även i musiken. 😀

  2. Gudrun says:

    Blir uppriktigt ledsen när jag läser om att Råttans problem antagligen beror på att hon har blivit påflugen. En kvinna i Flen berättade för mig i helgen att hennes bt hade blivit påflugen på platsliggningen under deras första officiella start. Den blev i princip buren av plan av en amstaff som vägrade släppa. Hunden klarade sig fysiskt, men någon mer lydnad går inte att tävla med den. Så fort matten försöker lägga den bredvid en annan hund och gå några meter längre bort, så flyr den in under bilen och gömmer sig. Så tråkigt när andras hundar förstör den egna träningen!

Leave a Reply

