Öppna ögonen, Fredrik Steen!


Jag är väldigt besviken på hundcoachen Fredrik Steen ikväll. Jag missuppfattade honom, tydligen. När han skrev att: ”Oavsett vad ni tycker så får ni gärna på alla möjliga och omöjliga sätt att sprida mitt budskap och min artikel.” När han skrev så, så trodde jag att han var öppen för diskussion. Ämnet han tar upp har jag tidigare bloggat om. Han skriver om (Myteri,djurplågeri, lurendrejeri – eller är det bara okunskap?) hur instruktörer sviker hundägare med verkliga problem, att instruktörer föreslår avlivning när de inte lyckas lösa problemen med de metoder de har till förfogande. Fredrik Steen menar att tillrättavisningar är nödvändiga i hunduppfostran.

Jag kunde såklart inte låta bli. Även om jag förstår vad Fredrik menar och är ute efter så tycker jag inte det är ok att utgå ifrån ett felaktigt grundantagande – att tillrättavisningar är nödvändiga i hunduppfostran. Så jag påpekade det, att det faktiskt finns de som lyckas uppfostra sina hundar utan tillrättavisningar. Jag gav Susan Garrett som exempel, skrev att hon bevisligen lyckats. Och jag blev väldigt förvånad över Fredrik Steens svar:

”Vad då bevisats? Hur? att någon säger att det är så för att det är bra för deras intressen? Eller finns hela hundens liv, minut efter minut dokumenterat på film. Dessutom så är det en omöjlighet. Eftersom tiken, valpens mor, garanterat använt sig av olika typer av tillrättavisningar under deras 8 veckor tillsammans. Jag menar inte att vara dum, men jag anser att det är falskt det du påstår.”

Fredrik Steen blundar alltså för vad vissa av hans konkurrenter åstadkommer (kanske gör Fredrik vad som ligger i hans ekonomiska intresse?) och anklagar alltså dem som inte håller med honom för lögn. Inte jätte- jättesnygg argumentation, faktiskt. Och nej, självklart finns inte varje minut av Susans hundars liv dokumenterade på film. Men ganska många av dem. Och massor finns skrivet. Dessutom – varför skulle det inte gå att uppfostra hundar på det sätt Susan Garrett förespråkar? Om det är att föredra är en annan sak. Och själv har jag inte tid med det gedigna träningsprogrammet, helt oavsett vad jag skulle föredra.

Men att som Fredrik Steen gör, anklaga den som jobbar enligt Garretts metoder för hundmisshandel och lögn, det är INTE ok. Helt enkelt.

Det finns dock något jag och Fredrik Steen är väldigt överens om, trots att Fredrik inte verkar förstå att negativ bestraffning kan ersätta positiv om man kontrollerar hundens miljö, och det är att det inte är ok att instruktörer skyller på hunden när deras metoder inte fungerar.

Jag menar därför, precis som Fredrik Steen, att det är av yttersta vikt att vi ökar kunskapen kring hundproblem. Jag tror att detta görs bäst genom att erkänna dem som lyckats och lära sig av dem!

För det finns väldigt lite vettig hjälp att få när man som hundägare får problem med sin hund. Ni som läser den här bloggen vet hur jag kämpat för att få hjälp att lära Rasken att inte morra vid hantering. Jag har prövat instruktörer från alla skolor. Hitintills har ingen lyckats. Jag har fått god hjälp, absolut. Vi klarar nu av både veterinärbesök och veterinärbesiktningar utan några problem. Men på utställning får hunden inte morra. Alls. Och där är vi inte ännu. I varje fall inte alla dagar i veckan. Rasken ”pratar” mycket. I mitt fall har det bara varit folk från den ”klassiska” SBK-ish-skolan som dömt ut hunden, tvärtom mot vad Fredrik Steen erfarit, alltså. Klickertränarna bara ändrar tränings- och tidsplanen när hunden har längre väg att gå. Självklart skulle jag gärna vilja ha en quick-fix. Vilken dag som helst. Men i valet mellan att sätta hårt-mot-hårt och riskera hundens förtroende och att låta det ta lite, eller mycket, tid – väljer jag det lätta och sejfa.

Det känns helt enkelt mycket bättre, och är mycket roligare, att säga ja än nej. Och eftersom ingen ”skola” hitintills har löst mina vardagsproblem med min hund så känns det roligare att satsa på rolig träning i varje fall. För om vägen är tråkig och målet närmast ouppnåeligt blir det hela ju bara jäkligt trist. Bättre att ha roligt på vägen. (Say Yes!)

Så, säg ja till:
• ökad kunskap om hunduppfostran,
• bejakande av olika människor och hundars lärstilar,
• acceptans för olikheter, hos såväl hundar som människor.
Kanske är det just acceptans som är nyckelordet här. Kanske behöver alla hundar inte ”fixas”? Det är kanske mycket härligare att bara acceptera deras personligheter som de är? Så länge de inte stör sin omgivning, såklart. Om acceptans kan man lära sig bland annat på Åsa Nilsonnes och Memea Mohlins kurs i mindfulness. Rekommenderas! Nu väntar jag bara på kursen där hundägare lär sig acceptera andra hundägare. Även de som inte tränar på samma sätt som de själva.

/Mija

This entry was posted in Inlärning. Bookmark the permalink.

4 Responses to Öppna ögonen, Fredrik Steen!

  1. Helena says:

    Mkt bra skrivet. Jag accepterar personligen alla hundtränare så länge de ligger inom svensk lagstiftning (inkl du får ej medvetet åsamka din hund smärta) samt SKKs dressyrpolicy i sin helhet. Hoppas att fler människor skulle följa dessa – även om vi går åt rätt håll idag, anser jag. Dessutom önskas en förklaring vad begreppet tillrättavisa innebär – annars faller hela debatten. Att visa rätt eller att bestraffa (pos bestraffning)? För mig är även hundträning resultatinriktat och man bör gärna lyssna just på de som når resultat och samtidigt kan ligga inom ramen för lagen. Dessutom talar forskning i frågan sitt tydliga språk. Agree – Det ska vara kul att träna/ha/äga hund!

  2. Katarina Holmér says:

    Amen!

  3. Annica says:

    Enig m du, bra skrivet.
    Annars måste jag faktiskt gå emot strömmen lite o säga att jag inte har något problem med att bruka kort obehag som straff. Tycker att folk (o kanske svensk lagstiftning) mänskliggör hundar o gör livet mer komplicerat än det behöver vara.
    Jörn har ju tex använt elhalsband på Timax för att få honom att inte jaga får. Han var en helt rabiat fårjägare och utan ström hade han aldrig kunnat jaga fågel med honom – vilket är hans “liv”. Processen var väldigt kort o effektiv – vid två tillfällen fick han en stöt när han försökte jaga dem, och nu låter han dem vara. Utan att han har visat mer rädsla i andra situationer efter det, eller verkar ligga vaken om nätterna o grubbla. (kan tilläggas för ev läsare att han bor i Norge så detta är helt lagligt…)
    Själv har jag lyckligtvis valt en typ av hund o typ av liv där jag aldrig skulle behöva ta till så kraftigt, men jag ser inga problem med att någon gång kasta en näve grus i rumpan på en hund som ignorerar en inkallning.
    //Ankan

  4. Jag tycker att det är mycket fräckt av honom att utgå ifrån att alla som säger att de inte använder tillrättavisningar/korrigeringar/fysisk bestraffning ljuger! Att hänvisa till mamma tik är ju en sak, men jag tycker att lika lite som vi ska förmänskliga hundar så ska vi “förhundiga oss”. Jag är tveksam till om min hund skulle förstå att jag låtsas vara som en hund och tala “hans språk” genom att låtsas att min hand är en mun som biter tag, eller morra eller whatever och att detta är samma för honom som tiken…
    Mycket fräckt som sagt! Var är hans bevis för att det är lögn, då? I sådana fall kan man ju lika gärna säga att han ljuger när han säger att han inte korrigerar hundar för hårt eller så det går emot svensk lagstiftning – för har han varje minut med varenda hund filmad??? Det är på samma låga nivå. Bara pajkastning.

    Förutom Susan Garrett har vi ju till exempel även Emily Larlham. Till viss del även veterinären och etologen Sophia Yin, som tar på sig vissa hundar som folk kommer för att avliva allt som oftast för att de har “problembeteenden” som exempelvis aggression mot barn. Jag föredrar definitivt deras förhållningssätt till hundar.

Leave a Reply

